icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Jag har nu kommit halvvägs i livet och har bestämt mig för att komma ner till min målvikt och sedan hålla den. Att andra halvan av livet inte ska behöva upptas av att gå ner i vikt, det finns annat som är roligare att syssla med. Så nu vill jag gå ner till min målvikt och sedan en gång för alla lära mig att hålla min vikt, som större delen av livet har pendlat upp och ner.
14 augusti 2019 08:49
2

Tillbaks till jobbet - vad gör jag nu?

Nu är jag tillbaks till jobbet. Det är precis så svårt som jag befarade. Huvudet känns som en schweizerost och jag får inget vettigt gjort. Jag tror verkligen att min hjärna behöver mer bränsle. Sista veckan har jag höjt upp till 1400 kalorier men inte ens det verkar hjälpa. Enda resultatet är att jag gått upp 2 hekto. Hur kan man gå upp av att äta 1400 kalorier? Kan jag verkligen ha en så låg förbränning?!? Jag blir helt trött av detta. Om jag bara hade kunnat träna! Då hade allt varit mycket lättare. Men det går framåt, nu kan jag i alla fall promenera lite lätt igen. Men sitta är fortfarande jättesvårt, vilket gör det krångligt att jobba. 

Enligt MD när jag fyllt i att jag har mycket liten aktivitet så ska jag förbränna 1830 kalorier per dag. Det borde inneburit att jag skulle gått ner 4 hekto och inte upp 2 hekto sista veckan. I alla fall så om jag ändå utgår från MDs siffror och vill gå ner 10 kg till mitten av december så innebär det en viktminskning på 6 hekto i veckan och ett snittintag på 1200 kalorier per dag. Jag ska testa det men jag tror jag ska försöka att variera intaget under veckan och se om det hjälper. Äta mer de dagar jag måste kunna tänka och skriva och mindre dagar då det är mer möten och rutinarbeten eller när jag är ledig. 

Jag ser i mina gamla excelark att jag ofta går ner ungefär 6-7 kg som jag gjort nu för att ett halvår senare gått upp 10 kg. Så får det inte bli den här gången!! Jag måste fortsätta ner. Men jag kan inte misslyckas på jobbet. Hur lyckas med den ekvatationen är den stora frågan. 

 

Gillar

Kommentarer

  • 14 aug 2019 10:24
    gittan52

    Om det ändå vore så enkelt att kroppen reagerar exakt efter siffrorna…
    Det finns ju så mycket annat än bara kalorierna som påverkar vikten, stress, dålig sömn, diverse hormoner etc.
    Vem vet, kanske du får ett större tapp kommande vecka.

    Jag, som väger mig varje dag, ser hur vikten kan variera rätt mycket från dag till dag, trots att jag håller en viss kalorinivå. Men om jag ser de i ett längre perspektiv så går vikten nedåt.

    För egen del så tror jag att det bästa du kan göra just nu är att äta så pass att du orkar med dina dagar för annars är nog risken att det leder till mer fusk oplanerat intag av onyttigheter.

    Tar du vitaminer? Eftersom du är Plusmedlem så ser du hur staplarna av vitaminer och mineraler ser ut. På så sätt insåg jag vad jag behöver komplettera med.

     

    Hoppas att du hittar din balans för att känna dig pigg men ändå tappa vikt.

  • 14 aug 2019 11:00

    Tack Gittan, ja det gäller att jag ökar på med nyttig mat, och om jag kan börja röra mer på mig vore det väldigt bra. Då kan jag få igång förbränningen tror jag och lite mer muskler. Jag tar vitaminer, mineraler och omega 3, men glömmer ofta så kanske ska jag bli lite mer ordentlig med det. Nu kom jag på att jag har slutat dricka grönt te de sista veckorna, det brukar göra gott för viktminskning och förbränning. Ska satsa på 2-3 koppar per dag kommande veckan för att se om det ger resultat. 

Logga in för att skriva en kommentar.