icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Jag har nu kommit halvvägs i livet och har bestämt mig för att komma ner till min målvikt och sedan hålla den. Att andra halvan av livet inte ska behöva upptas av att gå ner i vikt, det finns annat som är roligare att syssla med. Så nu vill jag gå ner till min målvikt och sedan en gång för alla lära mig att hålla min vikt, som större delen av livet har pendlat upp och ner.
20 juni 2019 10:14
2

Nöjd

Nu har jag gått ner 2,7 kg efter 6 dagar. Känns ju väldigt bra, även om jag förstår att det bara är första veckan det kommer gå så fort. Men trots det så skönt att se minus på vågen. Nu lägsta vikt på över ett år. Nästa delmål är att gå ner ytterligare 2 kg då väger jag mindre än under hela 2018 och 2019. Efter det är nästa delmål ytterligare 2 kg för då är jag under fetma, och bara överviktig enligt BMI. Det blir mycket kost och planering för mat som snurrar i tanken, men så blir det varje gång jag behöver logga mat så det är inte så mycket värre än vanligt. 

Har fått kortisoninjektioner i ländryggen och vänster höftmuskelfäste så nu är jag bättre igen. Inte bra men bättre. Och så är det lediga dagar nu så förhoppningsvis ska jag bli i bättre form snart. Är stolt över att jag lyckats hålla dieten trots all värk. Men det sporrar mig lite ytterligare, jag tänker att dieten är en del av behandlingen. 

I mitt kickstartprogram fick jag en uppgift att lista alla fördelar med att nå mitt mål. Så mitt slutmål är att väga 67,5 kg eller i alla fall normal-BMI som är 69,9 kg. Dit är det 18-20 kg. Men nu har jag ju bestämt mig att följa 800cal per dag i 8 veckor-dieten. Därför vill jag sätta ett mål för dessa 8 veckor. Ett stort mål är att gå ner under 80 kg. Nu har jag 7 veckor och 1 dag kvar, och 7,8 kg kvar till 79,9 kg. Så det kan gå :-)

Vad är fördelarna med att nå det målet: 

- Jag får mindre ont i fötterna när jag går, det vet jag sen tidigare gånger att under 80 så blir fötterna mindre ömma. 

- Jag har gått ner mer än 10% av min vikt vilket är vad man säger behövs för att börja se rejäla hälsovinster. Om jag har tur har blodtrycket sjunkit. Om jag har tur så har den minskade vikten på lederna gjort att jag får mindre värk

- Jag kommer att se i spegeln och på kläderna att jag gått ner i vikt. Jag kommer kunna ha kläder som jag inte haft på länge, och mycket andra kläder kommer sitta mycket bättre. Det kommer vara roligt att köpa nya kläder. 

- Jag och min man är nästan jämnlånga men jag väger väldigt mycket mer så om jag går ner 10 kg skulle skillnaden inte bli lika markant. Jag kommer överhuvudtaget inte se lika stor ut och dra blickar till mig för att jag är överviktig. 

- Jag kommer att ha bevisat för mig själv att jag fortfarande kan klara att logga och räkna och hålla en diet och gå ner i vikt. Och att jag kan gå ner i vikt även är jag inte kan träna. 

- Jag har gjort halva viktnedgången 

- Jag kommer ha en bra grund inför del 2 i viktminskningen som är de övriga 10-12 kg som då kommer behöva ske när jag återigen jobbar och kommer att ha svårt att hålla kvar fokus och prio på viktminskning. Men jag hoppas att jag har lagt en god grund för goda vanor och ideer för kalorisnåla och mättande måltider, samt att äta regelbundet lagom många gånger per dag. För mig är det fyra gånger per dag för jag behöver både frukost och kvällsmat så jag äter nu 8-12-16-20 på ett ungefär... Jag försöker också äta kost som sägs vara antiinflammatorisk och hjälpa till att sänka blodtrycket, vilket är typ medelhavsdiet med fokus på vegatariska proteiner, och undvika rött kött, charkvaror, socker och andra snabba kolhydrater. Så det tar jag också med mig som vanor in i hösten. Min omgivning har också vant sig vid att jag inte äter allt som bjuds när jag träffar dem, och jag har vant mig vid att vara noggrann med vad jag stoppar i mig. 

- Läste någonstans att det tar 64 dagar att få en ny vana (dvs 9 veckor), men jag har också hört 3 månader. Så jag har gjort den stora delen av att den tiden efter de här 8 veckorna så då har jag några veckor på mig att fortsätta nöta in planera, väga, logga, äta regelbundet och göra goda val även när jag ökar på kalorimängden igen. 

Gillar

Kommentarer

  • 20 jun 2019 22:39

    Bra gjort! Pepp, pepp! Trevlig Midsommar!

  • 21 jun 2019 09:26

    Trevlig midsommar till dig också! 

Logga in för att skriva en kommentar.