icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Jag har nu kommit halvvägs i livet och har bestämt mig för att komma ner till min målvikt och sedan hålla den. Att andra halvan av livet inte ska behöva upptas av att gå ner i vikt, det finns annat som är roligare att syssla med. Så nu vill jag gå ner till min målvikt och sedan en gång för alla lära mig att hålla min vikt, som större delen av livet har pendlat upp och ner.
4 oktober 2014 17:31
1

märkligt resultat

Jag var o vägde mig på gymet där de har en sån där avancerad våg som mäter fettprocent. Jag trodde när kom dit att förutom de kilona jag gått ner skulle den också visa att jag byggt nya muskler och minskat på fettprocenten, men tji fick jag. Den visade precis tvärtom!! Den visade att all vikt jag förlorat var i muskelmassa och att fettprocenten ökat. Jag sa att det inte kan stämma. Jag har ju tränat ett par timmar per dag. Antingen är deras våg fel, eller så var det för att jag vägde mig direkt efter lunch eller så är det för att jag äter kortison i lågdos sen tre månader. Hur som helst var det jättetrist!! Och det konstiga var att när jag kom hem så tänkte jag när jag såg mig själv i spegeln, att ja jag är kanske inte starkare och jag har kanske inte mer muskler, o innan jag gick dit hade jag tyckt mig se precis motsatsen.

Jag har bestämt mig för att gå dit igen nästa vecka och då en morgon innan jag äter nåt, så vägde jag mig nästsista gången. Om det fortfarande ser lika illa ut så får jag väl fundera på om jag kan trappa ner på kortisonet. Men det är ju det som får mig att orka träna. Känns lite moment 22. Någon som har erfarenheter av detta att tappa mer muskler än fett trots träning?

Kommentarer

  • 4 okt 2014 18:43

    Tekniken är ganska känslig för hur mycket vatten man har i kroppen. Om du mäter efter ett träningspass, när vätskenivån är lägre, ökar istället fettprocenten. Om du istället mäter efter två glas vatten så sjunker din fettprocent. För att få den mest tillförlitliga uppföljningen är det bäst att väga sig vid samma tidpunkt varje dag och alltid före träning.

     

Logga in för att skriva en kommentar.