icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Jag har nu kommit halvvägs i livet och har bestämt mig för att komma ner till min målvikt och sedan hålla den. Att andra halvan av livet inte ska behöva upptas av att gå ner i vikt, det finns annat som är roligare att syssla med. Så nu vill jag gå ner till min målvikt och sedan en gång för alla lära mig att hålla min vikt, som större delen av livet har pendlat upp och ner.
16 juni 2019 09:17
4

Att man ska behöva bli sjuk först innan man tar sig i kragen....

Jag har sett det hos andra, nån som slutar röka först efter en bypassoperation, nån som går ner i vikt först efter att ha fått nåt rejält hälsoproblem. Jag har tänkt att det inte borde behöva vara så med mig, att jag borde kunna förstå ändå att jag behöver gå ner i vikt. Men det är alltid annat som har prioriterat sig över viktminskningen. Men nu, med inflammerad höft, inflammerade SI-leder, värk i fötterna och högt blodtryck så hoppas jag att 25-öringen även trillat ner hos mig. Och så har jag tid i sommar att prioritera min viktminskning. Så nu har jag i alla fall satt igång. Två dagar på 800 cal dieten. Ser det som en behandling. Läkaren tittade också strängt på mig och sa att jag behöver gå ner i vikt. Och det visste jag ju redan. Men jag ska försöka minnas de orden. Tänka att viktminskning är en av de mest effektiva sätt att bli av med värken i fötterna, få ner högt blodtryck, minska risken för ny höftinflammation. Och nu är jag så stor och med hälsoproblem så jag tror också att omgivningen kommer att förstå om jag har med mig annan mat, inte äter av allt etc. Jag ska försöka minimera restaurangbesök men har ett sånt och en fest inbokad redan, men ska försöka planera innan det. 

Har förresten också googlat runt för att hitta vad som är bra kost om man har högt blodtryck (DASH-dieten) och vad som är antiinflammatorisk kost. Det är lite lika. Mycket vegetarisk mat, sen en del fisk, bra oljor (även från avocado, nötter, fet fisk), fibrer, bär och frukt, fettsnåla mejeriprodukter. Och dra ner kraftigt på rött kött. charketurivaror, snabba kolhydrater, socker, salt, mättat fett. Med tillägg på det antiinflammatoriska för gurkmeja, vitlök, kakao, mejram, oregano, timjan, citron, ingefära, chili, kanel, probiotika.

Så målet är nu att äta mina 800 cal i 8 veckor enligt Mosleys bok och sen öka på, och i möjligaste mån försöka äta enligt DASH och antiinflammatoriskt. Den dieten han förespråkar för att sänka blodsockret (vilket jag inte har problem med, alltid nåt) är ju också väldigt lik DASH o antiinfl. Får se hur det går. Jag tar en dag i taget. Tänker att om det är någon dag i veckan jag inte klarar det här så blir det ju ändå rejält kaloriunderskott de dagar jag klarar det. Och på nåt sätt känner jag att om jag nu ändå ska behöva logga och tänka på allt jag stoppar i mig och planera maten i förväg så är det skönt om det kan ge lite rejäla resultat. 

Sen ska jag fortsätta hos min sjukgymnast och också försöka få tid till nån ortopedingenjör som kan kolla om jag behöver skoilägg. Sjukgymnasten tror att jag kan träna i vatten genom att gå i vatten, det ska ju avlasta lederna. Ska försöka testa det också. För det känns ju lite tröstlöst med träningen. Förra sommaren när jag cyklade mycket vilket jag trodde skulle gå bra fick jag också tronkaterit (höftinflammation) och likaså nu när jag bara börjat promenera mycket. Redan sen tidigare vet jag att det inte går att simma och mycket annat på gymet, då blir SI-lederna inflammerade, så det är verkligen en utmaning. Jag har tidigare innan jag fick alla dessa besvär kunnat träna ganska mycket och fördelen med träningen är ju också att matsuget försvinner och man får kicken av träningen. Så nu får jag försöka gå ner i vikt utan allt det. Men vet ju att jag behöver komma upp i flås för hjärtats skull så ska se om jag ändå kan klara göra HIIT som Mosley pratar om. 

Gillar

Kommentarer

  • 16 jun 2019 09:30

    Ibland behöver man en väckarklocka! Så himla bra att du har hittat något som känns bra för dig! Det ska bli kul att följa dina framsteg!

  • 16 jun 2019 09:38
    gittan52

    Vi är nog många som stoppar huvudet i sanden och tänker att det går så länge det går.

    Jag tänker på en skolkamrat våra grabbar hade. Han hade cyklat till sin pianolektion och hans lärare förmanade honom och sa att han måste ha cykelhjälm på sig, då det var bra om han skulle ramla av cykeln (det här är ca 20 år sedan). ”Men jag ramlade ju inte när jag cyklade hit”, blev svaret.

    Vi installerade larm i vårt hus först efter att grannen haft inbrott 2 gånger...

    I alla böcker om viktminskning som jag läst så tar man upp detta med belöning. Att gå ner i vikt för att inte bli sjuk, dvs fortsätta hålla sig frisk, ses förmodligen inte av oss som en konkret belöning.
    Men om vi nu blir sjuka och lyckas bli friska igen pga ändrad livsstil, ja då har vi en konkret belöning.

    Men den är oftast långsiktig så det gäller att försöka ha tålamod och uthållighet och hitta andra sätt att belöna sig på vägen.

    Ett sätt kan vara att blogga och få respons från oss andra som bloggar på MD  yes

  • 16 jun 2019 09:41

    Ja, tyvärr skjuter man ofta upp att ta tag i hälsan och prioriterar jobb och annat före sig själv. Man tänker att man ska göra det men tiden rullar på. Man tänker nog inte heller att man själv ska få  följdsjukdomar och krämpor. Jättebra att du har börjat nu och bara man kommer in i rutinerna brukar det gå bra. Man har ju hört många som blivit friska när de gått ner i vikt, både högt blodtryck och diabetes osv har försvunnit mer eller mindre. Vad jobbigt att du får inflammationer och inte kan motionera. Förhoppningsvis blir det bättre om ett tag så kanske du kan promenera lite iaf. Det är ju så härligt. Ta en dag i sänder. Du ska se att det funkar! Pepp, pepp! 

  • 16 jun 2019 13:14

    Ja, det är bra med normalvikt för kroppens skull. När jag vägde som mest hade jag mycket ont i knän och höfter, det försvann efter viktminskningen. Och jag hade även jobbigt med andningen nattetid. Så mycket hälsovinster med normalvikt.

Logga in för att skriva en kommentar.