icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Jag har nu kommit halvvägs i livet och har bestämt mig för att komma ner till min målvikt och sedan hålla den. Att andra halvan av livet inte ska behöva upptas av att gå ner i vikt, det finns annat som är roligare att syssla med. Så nu vill jag gå ner till min målvikt och sedan en gång för alla lära mig att hålla min vikt, som större delen av livet har pendlat upp och ner.
4 oktober 2016 13:45
2

att bara kunna hålla en sak i huvudet samtidigt

Nu har det hänt igen. Jag fick en deadline; jag måste om sju veckor ha skrivit 100 sidor så då blev det fullt fokus på det. Dessutom ska det presenteras och granskas av massa personer. Inte så lite stressande.... Efter jag fick reda på det har jag helt tappat fokus på vad jag äter och redan gått upp drygt ett kilo. Men har i alla fall tränat en del, simmat och på gym. Tyvärr fick jag igår så himla ont i ländryggen igen. Jag får det ibland av simningen och crosstrainern, jag har nåt problem med mitt bäcken. Så det blir till att försöka promenera istället en vecka eller så tills det läker. Smärta är ju också helt kasst när man ska försöka tänka smart och vara produktiv. Och så sover jag sämre nu när jag har deadlinen. Samtidigt är jag glad att jag kanske snart kan bli klar med avhandlingen, men jag vet inte hur det kommer att gå med vikten. Jag behöver ju fullt fokus på skrivandet nu. Fast så här är ju livet att helt plötsligt är det något som tar mycket fokus. Det är då jag gå upp i vikt. Hur kan jag lära mig att klara såna situationer utan att gå upp i vikt? Det är ju dessutom så tydligt för mig att jag blir snabbare i tanken om jag får i mig kolhydrater. Hjärnan funkar bättre. Jag vet att en del inte tror det, men för mig är det helt klart sant. Och det finns en hel del forskning som visar att det är fler än jag som funkar så. Hm. Inte lätt att få till en bra balans i såna lägen. Har ni några tips? 

Gillar

Kommentarer

  • 4 okt 2016 15:29

    Helt klar det vet forskarna sen länge med rätt bränsle så fungera hjärna bättre, det svår är att hitta balanse, jag kör med mycket fasta måltider och kalori ine håll, går fort när jag behöver och mår bra. Gör matlådor, eler som när jag kör hårt har färdig plock mat som jag kan variera i kylen, på somaren som jag kan äta kallt, nu som jag värmer.

    Pepp Pepp

  • 28 okt 2016 20:55

    Hej,  hur går det? Det är svårt också när man är stressad för då bildas det ett ämne,  kortisol tror jag,  som gör att man blir mer sugen. Det är biologiskt så man har det att kämpa mot. Det är bra att vara medveten om detta. 

    Jag har samma problem också att jag om jag blir upptagen med något annat i en intensiv period snabbt kan komma ur alltihopa med viktminskning och till och med gå upp i vikt, ofta har jag inte märkt det för jag har varit fokuserad på annat. Det tips jag kan ge är att planera mat i förväg och även ha sunda mellanmål tex frukt tillgängligt så att man äter regelbunden och inte blir tvärhungrig. Försök att promenera i pauser. Man kan ställa in klockan för att påminna sig att gå ut. Det är bra att fortsätta att väga sig så man är medveten om vikten skenar iväg. Något jag fick höra nyligen är att det är viktigt att röra sig varje halvtimme om så bara 1-2 minuter och ett tips är att stå vid skrivbordet perioder över dagen. Det gör tydligen mycket för hälsan. 

    Pepp, pepp! :-) 

    Senast uppdaterad 28 okt 2016 20:58

Logga in för att skriva en kommentar.