icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Hannah73s blogg

LCHF 4221
Nytt sätt, nytt tänk!
Välkommen hit!
27 maj 2017 12:57
3

Jag är mitt största hinder!

Sitter och surfar runt på matdagboken och hamnade här: https://www.matdagboken.se/artiklar/motivation/12-tips-om-mal-och-motivation-foer-viktminskning Punkt 4, skriv ned dina hinder.

Jag är mitt största hinder! 

Hur tänker jag då? Jo, som jag skrev i förra inlägget så känner jag mig utanför när resten av familjen äter sådant som är utanför min diet. Men vet ni vad, oftast är det jag som initierar detta. Jag föreslår t.ex. fika och så vet jag att det inte funkar för mig. Men jag tycker det är sååå mysigt att fika. Så varför gör jag så här, självsabotage?

Jag vet att jag måste tänka om när dessa idéer kommer. Jag borde ju istället göra en fruktstund. Det kan ju också vara supermysigt. Barnen borde ju inte heller är fika/glass.

Är det någon som känner igen sig? Hur har du övervunnit detta hinder? 

 

d0527e6c-32aa-4372-82ca-588d381c0f5a.jpg

Gillar

Kommentarer

  • 27 maj 2017 19:13

    Jag följer inte LCHF utan räknar bara kalorier och tillåter mig att äta det som det finns utrymme för inom dagens kalorier. Eftersom ögonmåttet ljuger väger jag allt jag äter vilket är det tråkigaste momentet vid fikat, men en nödvändighet för mig. Vet inte hur gamla barn du har, men min tonårsdotter är så vuxen att det är okomplicerat - vi bestämmer ihop om vi vill ha gofika eller om vi vill ha fruktstund. För mig är det viktigt att inget är tabu att äta utan det är mängden och hur ofta det intas som kan vara problematiskt. men jag vet att för andra är det svårt att bara äta lite utan det triggas igång överätning m.m.

  • 27 maj 2017 21:31
    valnöten

    Jag känner igen mig. Tycker också fika är supermysigt. Har dock mer och mer börjat undra över varför mys alltid måste innebära onyttigheter. Precis som du säger så är frukt och bär ju jättegott, och där finns ju lågkolhydratvarianter att hitta fram (pomelo innehåller typ 7% KH - min favvofrukt just nu) och annat spännande, färsk kokos. Eller om man vill ha lite kul - smoothiestund. Testa smaker med barnen :-)

    Lycka till med det nya !

    Hälsningar, valnöten

    EDIT:  10% kolhydrater låter nog mer rätt.

    Senast uppdaterad 27 maj 2017 22:43

  • 28 maj 2017 00:52

    Är hjänas om bestämer vad som är gott den vill ha socker som bränsle, Jag har ätit sockerfatig kost så länge så min hjärna förknippar ett äpple med socker nu, så det godate till fika jag kan äta är ett äpple som heter Pink Lady och är det enda jag blir vansingt sugen på vid 10 tiden, för det mesta står ett äple med på matsedelen är hyfsta nyttigt och nu sen jag nåt vikten kan det bli et på eftermidagen med, då äpple kräver lite energi för kroppen att bryta ner så blir hyfsta långsama kolhydrater.

    Låter jag bli vetemjöl och inga lightprudukter, eler skadliga tillsatser har nol i sug och sötsaker är inte gott, konjak som jag alltid gillat är inte gott längre, Bar skåpet har flera sådana, men sist litern räckte i 7 år är ju inget som blir gamalt.

Logga in för att skriva en kommentar.