icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

På väg!

578857
Mina nyckelord: Planering av mat, känna mig behagligt mätt och inte ha sockersug. Njuta av rörelse och en smidig kropp. Kunna ha kläder som sitter snyggt och hålla storlek 38.
26 maj 2014 20:54
8

Obehagligt bemötande

Jag var hos tandläkaren i fredags och hade bett att få dela upp betalningen några gånger på en faktura. Det skulle inte vara några problem bara de fick ta en kreditupplysning vilket jag accepterade eftersom jag inte har några betalningsanmärkningar. Döm om min förvåning när jag kom ut i receptionen efter behandlingen och möttes av att tandsköterskan började skruva på sig och högt sade att jag hade betalningsanmärkningar. Jag blev helt chockad och förstod inget alls. Någon i receptionen - extra obehagligt att det var fullt med folk där - menade på att det var kanske något gammalt som dykt upp... Men vadå, sådant lär man ju veta. Mycket obehagligt. Jag hann bli väldigt nervös dessutom med tanke på att jag skriva kontrakt på nya lägenheten. Emellertid tog hon en ny upplysning och det visade sig att det var fel och jag hade inga anmärkningar. Det märkliga i sammanhanget var inget ord till ursäkt då jag tycker det är ganska allvarligt när man får något sådant emot sig. Jag kunde inte släppa detta riktigt under helgen och var lite lätt orolig. ( Jag är tvyärr orosnatur och försöker träna bort det.. ) Idag när jag var på banken för att förhandla om min nya ränteperiod för bostaden bad jag henne ta en UC på mig och allt var helt i sin ordning. Skönt att pusta ut och lägga det bakom sig men som sagt en ursäkt hade varit både motiverad och på sin plats.

Kommentarer

  • 27 maj 2014 06:52
    Tack för alla kommentarer och jag kommer nog att fortsätta som jag brukar betala direkt hos tandläkaren. En väldigt trevlig mottagning trots allt. Det jobbiga i det hela var att min egen oro sattes igång eftersom jag ska snart ska skriva nytt kontrakt etc.. Onödigt.Skönt att jag fick kolla att allt var i sin ordning när jag var på banken igår.
  • 26 maj 2014 23:35
    Men det var ju ett väldigt dåligt bemötande du fick inte precis professionellt.
  • 26 maj 2014 23:33
    Du har ju rätt att ansöka om ett tandvårdkonto. När de blir beviljat så visar du bara upp ditt kort för tandläkaren som sedan får beloppet ifrån tandvårdskontot. Jag kommer inte ihåg vad det heter men det trodde jag att alla tandläkare hade skyldighet att upplysa om Jag har ett sådant konto och du betalar ingen ränta men en administrationsavg. på 25 - 30 kr i månaden. Likadant kan man söka om man har stora medicinkostnader.
  • 26 maj 2014 23:30
    Men usch vad obehagligt! Och precis, även om man hade haft en anmärkning så behöver de väl inte stå och basunera ut det för alla i receptionen, märkligt beteende! Jag blev sådär rädd en gång för jag visste att jag hade pengar på mitt visakort men kassörskan på apoteket påstod (även hon högljutt vid kassan!) att kontot var TOMT (hur hon nu skulle kunna se det). Jag visste ju att jag hade pengar så jag trodde ett tag att nån tjuv hade länsat mitt konto! Jag blev alldeles kall. Men sen då jag kollade på banken så hade jag visst pengar så det måste ha varit nåt tekniskt fel, jag fick aldrig nån förklaring.
  • 26 maj 2014 21:15
    LissaLo
    Ja visst skulle det varit på sin plats med en lite högljudd ursäkt! Så att de som hörde det tidigare också skulle hört att det var fel!
  • 26 maj 2014 22:04
    Ja och det är ju också att en sådan sak som betalningsanmärkningar har en allvarlig konsekvens i en människas liv att det är inte bara något man slänger ur sig hur som helst. Jag har själv jobbat på bank en gång i tiden och var alltid väldigt försiktig när det gällde att bemöta någon som hade övertrasserat sitt konto. Det handlar faktiskt om respekt.
  • 27 maj 2014 21:44
    maribro
    Jag har varit utsatt för ungefär samma sak då en försäljare lite nonchalant meddelade mig att jag "juj hade lite problem med ekonomin", vilket jag definitivt inte hade. Än mindre hade jag någon betalningsanmärkning, vilket han viftade bort som en bagatell och erbjöd sig att "strunta" i den lilla haken, och jag kunde istället betala in 12 av 24 månadsavgifter direkt på det parabol/teve-abonnemang jag avsåg att teckna. Jag ringde upp både UC och Kronofogden för att kolla att jag inte var registrerad av misstag och dom erbjöd sig dessutom att kolla upp om den aktuelle företagaren tagit någon upplysning på mig, vilket inte var fallet. Jag behöver väl inte säga att det blev inget abonnemang med det företaget ! Ett fult trick som sannolikt skulle gagna försäljaren i fråga, inget annat.
  • 27 maj 2014 21:50
    Vilket fult trick och nonchalant, otrevligt samt också respektlöst. Jag tycker det var så hemskt också att jag fick höra att det var kanske något gammalt som " dykt upp".. Hmm, som man inte skulle veta det. Nej man ska vara försiktigt när man tar upp sådana saker med människor.

Logga in för att skriva en kommentar.