icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Efwas blogg

LCHF 214708
Jag kör 16:8 och LCHF och tränar styrketräning och yoga hemma och ger mig gärna ut på en powerwalk i omgivningarna.
Har ätit LCHF sedan 2007 men slarvade under början av 2017 och det märktes på både vikten och formen på kroppen. I september -17 fick jag nog och på två månader gick jag ner från 72.1 till min målvikt 64 kg. Efter det gick jag ner ytterligare lite och där vill jag stanna. Det är nu det börjar för att få den nya livsstilen att fungera.

Jag har bott drygt 10 år i södra Frankrike men i oktober 2019 flyttade vi tillbaka till Sverige. Nu ska jag se till att jag håller vikten även i mitt nya liv.
19 mars 2022 10:51
4

Visst är det en mental utmaning

En stor del av att kunna hålla vikten när vi väl gått ner till vår målvikt är att inte släppa taget och tro att vi kan gå tillbaka till gamla vanor. 

Det är en mental utmaning att få tankarna i nya banor och att se till att få nya rutiner när det gäller både mat och rörelse. Utan att det känns som ett tvång eller att det är för mycket restriktioner. Lätt att skriva och säga men inte lika lätt att hålla sig till. 

Jag "kämpar" med att inte äta en massa gott på kvällen. Jag vet att det är bra för mig att inte äta en massa efter att vi ätit middag, men jag blir sugen och ibland (ofta) släpper jag efter. 

Hur som helst har jag lyckats begränsa mig till att det bara blir något litet om jag inte kan låta bli. 

Jag märker förstås också att det gör väldig nytta när jag håller i med träningen. Denna veckan har det mest blivit promenader men ett bodypump-pass fick jag också till. Såå kul men det har ändå bara blivit ett. Nästa vecka kanske det blir två pass och då kommer jag att känna mig ännu mer nöjd. 

Hoppas att du har sol hos dig. Hos mig är det kallt men soligt och jag såg och hörde en trana på åkern vid mitt hus innan jag åkte till jobbet. Ett vårtecken så gott som något. 

Gillar

Kommentarer

  • 19 mar 2022 16:31
    gittan52

    Visst är det en utmaning!

    Jag kommer på mig, ganska ofta, med att jag kanske skulle baka någon kaka, fixa lite kvällsmys osv, men vet att kvällsmys går bort eftersom jag väldigt sällan äter/dricker efter kl 18.

    Visst skulle jag kunna ta en bit mjuk kaka någon gång, och det gör jag också, men det får bli undantag och inte regel.

    Min ”träning” med promenader påverkar inte min vikt direkt, men  jag mår bra av den så indirekt så finns det inga nackdelar med den.

    Mysigt med alla vårtecken nu yes

  • 21 mar 2022 10:40

    En riktigt tuff utmaning att inte slappna av helt när målvikten är nådd. Du gör det mycket bra, det kan jag intyga. Ha en fin vecka! smiley

  • 25 mar 2022 12:03

    Tack Johan, det är väldigt lätt att tänka att "nu är jag nere i min målvikt och kan unna mig". Men jag kämpar på wink

  • 25 mar 2022 12:04

    Visst är det lätt att tänka att en vill fixa lite gott att äta el. baka. Men jag är inte så duktig som du att inte äta på kvällen, Gittan. Bakar inget men det finns mycket annat gott att äta.

Logga in för att skriva en kommentar.