icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Efwas blogg

LCHF 146850
Jag kör 16:8 och LCHF och tränar styrketräning och yoga hemma och ger mig gärna ut på en powerwalk i omgivningarna.
Har ätit LCHF sedan 2007 men slarvade under början av 2017 och det märktes på både vikten och formen på kroppen. I september -17 fick jag nog och på två månader gick jag ner från 72.1 till min målvikt 64 kg. Efter det gick jag ner ytterligare lite och där vill jag stanna. Det är nu det börjar för att få den nya livsstilen att fungera.

Jag har bott drygt 10 år i södra Frankrike men i oktober 2019 flyttade vi tillbaka till Sverige. Nu ska jag se till att jag håller vikten även i mitt nya liv.
21 augusti 2020 07:04

Balans

Dags för nya vanor? Jag är en periodare när det gäller träning men håller hela tiden på med något. En vana jag fått in sedan i maj är att varje morgon gå en promenad eller cykla en runda på ungefär 50 minuter. När jag cyklar blir det mellan 1 och 1,5 mil.

Samtidigt som jag tränar har jag möte med mina onlinekollegor via zoom. Det fungerar bra även om det förstås inte går att göra några anteckningar. Nu i sommar har vi iofs tagit det lite lugnare med jobbdelen och pratat mycket annat. Men vanan att ta hand om träningen på morgonen har satt sig.

Sedan en vecka tillbaka har vi dessutom börjat göra "Gympa med Sofia" som finns på SVT.se. Verkligen bra och omväxlande träning som passar alla. Testa det om du inte redan gjort det!

Efter mitt förra blogginlägg lyckades jag stoppa viktuppgången och ligger nu i balans igen. Lite upp o lite ner under veckan, precis som det brukar.

Att hålla vikten i balans handlar mycket om att inse att det är ett nytt sätt att tänka om vikten ska hålla sig stabil över tid. Det finns inget sätt att gå tillbaka till det "normala". Det som tidigare var normalt gjorde att vikten gick uppåt och efter en större viktnedgång måste det skapas ett nytt normalt. För mig betyder det att jag kan äta lite av "det extra" ibland, men inte alltid eller varje dag. För mig fungerar det också bra med 16:8 och jag äter för det mesta inte förrän vid lunch.

HEJA dig som kämpar på med viktnedgången eller är i läget att börja med att "behålla vikten". Kom gärna med i gruppen "Hålla vikten" för att få pepp för att hålla dig kvar vid din målvikt. 

Gillar

Kommentarer

  • Ingen har kommenterat detta inlägget.

Logga in för att skriva en kommentar.