icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Efwas blogg

LCHF 146885
Jag kör 16:8 och LCHF och tränar styrketräning och yoga hemma och ger mig gärna ut på en powerwalk i omgivningarna.
Har ätit LCHF sedan 2007 men slarvade under början av 2017 och det märktes på både vikten och formen på kroppen. I september -17 fick jag nog och på två månader gick jag ner från 72.1 till min målvikt 64 kg. Efter det gick jag ner ytterligare lite och där vill jag stanna. Det är nu det börjar för att få den nya livsstilen att fungera.

Jag har bott drygt 10 år i södra Frankrike men i oktober 2019 flyttade vi tillbaka till Sverige. Nu ska jag se till att jag håller vikten även i mitt nya liv.
7 oktober 2019 15:46
2

Att hålla sig kvar runt målvikt

Jag glömde visst att publicera mitt inlägg när jag skrev det i förra veckan men här kommer det!

Vi har varit närmare en vecka i Frankrike för att avsluta vårt liv där. I måndags (30/9) skrev vi sista kontraktet för husförsäljningen så nu har vi inget kvar där utan kan börja vårt nya liv. 
När vi varit där har vi ätit på restaurang både till lunch och middag och lite snacks har också slunkit ner. Och vikten har förstås gått upp lite. Som väl är har vi rört på oss mycket, gått långa promenader och hotellrummet var på tredje våningen utan hiss. Gissar att det är det som gjort att jag bara gått upp runt kilot. 

Dessutom har jag lärt mig under de här åren jag varit på målvikt att det fungerar att jag avviker ibland och äter sådant jag normalt inte äter under några dagar, när jag är på resa. Det viktiga är att jag sedan inte fortsätter att äta en massa kolhydrater utan återgår till att äta LCHF igen. 

Min erfarenhet säger att under tiden du går ner "måste" du vara noga med vad du stoppar i dig och helst registrera ALLT du äter. Aldrig tillåta dig att avvika, i alla fall var det så för mig. Jag var väldigt noga att inte avvika från det jag bestämt att jag skulle äta under tiden jag skulle gå ner. 
Däremot har jag kunnat äta sådant jag normalt inte äter ibland. Alltså inte hela tiden, inte varje dag och inte heller varje vecka. Men då och då har jag kunnat äta en liten efterrätt, äta lite bröd eller lite chips. Men bara lite och inte för ofta. Jag märker att mina avvikelser triggar att jag vill ha mer men jag har bestämt mig för att INTE gå upp i vikt igen och då kan jag aldrig släppa taget utan behöver tänka på vad jag äter varje dag, året runt. 

Hur gör du för att hålla vikten?

Gillar

Kommentarer

  • 8 okt 2019 07:11
    Bella50

    Ungefär som du tänker...fast det håller inte alltid 🥴 - man är ju bara människa 🤔

    Min ” räddning” är nog 16:8... för jag äter snabbt och hade kunnat få i mig många fler kcal / på de fastetimmarna.

    Min STORA trigger är bröd i alla former...med bregott på. Mums...men väldigt farligt.

    Jordnötter är en annan sak...men tänker man på att 100 gr = 600 kcal...blir det lättare att byta till nåt ” billigare” snacks. 

    Lycka till med nya livet 👏👏

    Senast uppdaterad 8 okt 2019 07:12

  • 8 okt 2019 15:56

    Jordnötter var min största last innan jag började min sista viktnedgång. Jag åt en skål om dagen, säkert minst 100 gr. Du kan ju tänka dig vad det "gav" mig över tid, Bella.

Logga in för att skriva en kommentar.