icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

8veckors blogg

Kalorisnål 168963
HAR varit En viktpendlare av rang ;)
Det är slut med det nu.
Hösten 2017 prövade jag BSD - The Blood Sugar diet , Blodsockerdieten av Dr Michael Mosely
( kallas ibland 8/800 då man äter 800 kcal/dag i 8 veckor)
och gick ner 16 kilo på 8 veckor - det lyckades jag gå upp , och lite till då jag avslutade året med lyxig all-inclusive i Dubai.
Under 18 veckor har jag kämpat mig ner drygt 30 kilo med strikt kcal och kolhydratintag -LCLC.

Kan jag ( en tröttkörd ensamstående 3 barnsmamma) så kan DU !
Nu börjar nästa utmaning - att hålla vikten .
15 mars 2018 11:08
3

Dag 60. Vilken typ av okynnesätare är/ var Du ? Testa dig själv .

 

Ofta är vi en mix av de olika typerna men något drag brukar dominera.

Jag känner igen mig i alla olika typer - full pott med andra ord och ett okynnesätande som alltid har kunnat   ta plats , oavsett humör , tid eller plats .

HAR kunnat ta plats …. nu finns inte det improvisationsutrymmet längre !

( Testet är från MåBra )

Du är en känsloätare om…

När du känner dig ledsen, orolig och stressad inte kan stå emot en tröstbulle eller lugnande chokladkaka.

Du skäms för att du ofta äter för mycket. Eftersom du inte kan stå emot suget skåpmumsar du när ingen ser.

Du är karaktärsfast, sund och målmedveten. Äter rätt och motionerar mycket. Men om du känner dig ur form kan spärrarna släppa och du tröstfrossar i mat.

Du är en stressätare. Slänger i dig maten utan att hinna känna om du är mätt. Blir proppmätt efteråt.

Känsloätaren

Du drivs av ett känslosug som ofta förväxlas med matsug. Maten triggar i gång må bra-känslor hos dig som du behöver för att få tröst eller ångestlindring. Är du en stressad typ har du ofta så bråttom att du varken hinner känna efter om du är hungrig eller mätt. Du äter av bara farten och ofta blir det för mycket. Men lika ofta kan det bli för lite och då blir du snart hungrig igen och sätter i dig en ny portion snabbmat.

Tips :

Det är viktigt att inse att maten faktiskt har makt över ditt välmående. Du får en kick och mår lite bättre av bullen till kaffet. Men det handlar om väldig kort lycka. Snart är blodsockret nere på noll igen och samvetskvalen tar över. En bättre och långvarigare kick får du av exempelvis motion. Om du är stressad blir du inte bara endorfinrusig av att röra på dig utan dessutom lugnare. Innan du sträcker dig efter en bulle eller godis, fråga dig själv om det är rimligt att du är hungrig redan. I så fall är ett nyttigt och proteinrikt mellanmål bättre än sötsaker. Ta en näve nötter, yoghurt med bär, en knäckemacka med skinka och paprikaringar. Tänk på att äta långsamt vid alla måltider så att du hinner känna efter när mättnadssignalerna kommer från magen.



 

Du är en blodsockerpendlare om…

Du är en riktig godisråtta! Smaken av sött gör dig pigg och lycklig. Du går och är småsugen för det mesta.

Mitt i natten eller sent på kvällen kommer du plötsligt på att du är vrålhungrig. Efter två-tre smörgåsar kan du somna.

När något gott står framme kan du inte stå emot. Då kan du äta hur mycket som helst!

Du är en fruktmumsare. Du unnar dig att äta mycket eftersom det är nyttigt och ger energi.

Blodsockerpendlaren

Dina måltider består av för mycket snabba kolhydrater. Du blir hungrig och trött en stund efter maten. För att pigga upp dig stoppar du i dig något med snabba kolhydrater – gärna sött eller frukt. Blir pigg men sedan toksugen igen…

Tips :

Plana ut blodsockerkurvan genom att välja långsamma kolhydrater till alla måltider. Då håller du dig mätt och pigg längre och sötsuget dämpas. Prova att utesluta allt socker under en eller ett par veckor. Då brukar sötsuget försvinna och du får en jämnare blodsockerkurva. Tänk på att frukt visserligen är nyttigt, men det innehåller en hel del socker som påverkar din vikt. Sent kvällssug beror ofta på att blodsockret dalat och man blir panikhungrig. Prova att äta en middag med långsamma kolhydrater. Om ni har tidiga middagsvanor kan ett lätt kvällsmål behövas.


 

Du är en (o)vanemänniska om…

Du inte gillar att slänga mat. Därför äter du upp familjens matrester när du dukar av middagsbordet.

Du äter mycket nötter, har hört att de innehåller nyttigt fett. Och sådant blir man väl inte tjock av?

Du älskar fredagsmys framför tv:n med chips och godis. När du går på bio är popcorn och choklad ett måste!

Inget bäddar så skönt för en god natts sömn som ett sent kvällsmål och ett stort glas mjölk. Så har det varit du kan minnas.

(O)vanemänniskan

Du har halkat in i dåliga vanor. Kanske är du inte medveten om dem eller så tar du dig i kragen emellanåt och styr in på en sundare väg. Men så glömmer du bort dig igen.

Tips :

Blunda inte för vad, när och hur mycket du äter. Registrera gärna allt som du äter under några dygn för att få lite koll. Ofta äter vi mer än vi tror! Många äter lagom stora portioner vid måltiderna och tänker inte på allt som de stoppar i sig däremellan. Tänk på att 100 kalorier extra (en liten näve nötter, två, tre chokladpraliner, en caffe latte) per dag blir fem kilo på ett år. Tänk också på att 100 kalorier mindre varje dag i form av exempelvis motion (20 minuters promenad) tar bort lika många kilon.



 

Gillar

Kommentarer

  • 15 mar 2018 13:11
    paloma

    Inget utav dom, jag äter 4 ggr/dag och inget däremellan😉

  • 15 mar 2018 17:03

    Jag brukade vara en blodsockerpendlare vilket var fruktansvärt jobbigt. Ser på vissa kollegor på jobbet ibland att de har problem med det, då letar de desperat efter något sött trots att de åt ganska nyss.

  • 16 mar 2018 21:15

    OJ! Tja får man plocka lite här och där? För jag kan nog hitta mig själv lite här och lite där.... mest känsloätare tror jag. Men när jag var viktväktare blev jag definitivt blodsockerpendlare, mådde tjuvtjockt och svimmade både här och där. Ovaneätare... tja...såklart, annars skulle jag ju inte vara här om jag inte hade fått vanor som inte var bra för mig.

    Men nu, tja, nu jobbar jag på att bli en vaneätare men med bra vanor istället, för vanemänniska är jag och kommer alltid att vara, nu handlar det om att det ska bli bra vanor. Jag kommer också alltid att vara en käsnlomänniska så därför måste jag hitta andra sätt att hantera mina känslor, än sockerbomber.

Logga in för att skriva en kommentar.