icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

8veckors blogg

Kalorisnål 168957
HAR varit En viktpendlare av rang ;)
Det är slut med det nu.
Hösten 2017 prövade jag BSD - The Blood Sugar diet , Blodsockerdieten av Dr Michael Mosely
( kallas ibland 8/800 då man äter 800 kcal/dag i 8 veckor)
och gick ner 16 kilo på 8 veckor - det lyckades jag gå upp , och lite till då jag avslutade året med lyxig all-inclusive i Dubai.
Under 18 veckor har jag kämpat mig ner drygt 30 kilo med strikt kcal och kolhydratintag -LCLC.

Kan jag ( en tröttkörd ensamstående 3 barnsmamma) så kan DU !
Nu börjar nästa utmaning - att hålla vikten .
21 november 2018 14:06
1

26 veckor målviktig . Viktras -7,3 kilo på en vecka !

Förra veckan bloggade jag ju om en hemskt snabb viktökning , denna vecka går det åt motsatt håll.

 

På en vecka rasade jag 7,3 kilo !

 

Detta var under en extremt stressfylld & olycklig period i mitt liv för ca 2 år sedan

 

Jag vägde absolut inte mitt allra värsta högsta utan låg på 85 kilo . Kroppen signalerade tydligt att den höll på att sluta fungera som den skulle , jag blev extremt trött , orkeslös och svällde upp kolossalt mycket.

 

En dag började det göra ont i mitt ringfinger och inom ett par minuter hade fingret svullnat upp och blivt blått , såg ut som en kraftig blodförgiftning.

( Hann få av ringen med våld och tvål )

 

Jag bestämde mig att göra det jag kunde göra för att vända skutan rätt…

Tog bort alla kolhydrater , åt enligt 16 :8,  drack enbart vatten med citron & ingefära samt grönt thé . Såg till att röra mig minst 10.000 steg per dag och lägga mig för kvällen i rimlig tid , dvs inte senare än 23.00.

På en vecka rasade jag 7,3 kilo !

 

Vad och när  vi äter är av största betydels för vikten , men hur man mår ,påverkar vikten också , i mitt fall väldigt tydligt.

 

Var jag är i min menscykel har tidigare givit ganska kraftiga viktutslag men nu när jag äter väldigt likformigt och på samma tider har jag inte alls samma problem.

 

Nu känns det som jag ger min kropp de bästa förutsättningar för att klara av de olika påfrestningar som livet ibland innehåller och min hjärna börjar så smått vänja sig vid de nya rutinerna.

 

Jag reagerar och agerar inte med fullt kraftutslag på känslor,  fight or flight mood är inte påslaget för jämnan och jag har bättre balans och betydligt mer lugn och ro  - därför kan jag stolt väga in på ytterligare en målviktig vecka och fira 26 veckor som målviktig

 

Gillar

Kommentarer

  • 21 nov 2018 18:50

    Ny forskning har ju visat precis det du beskriver, att det har stor betydelse inte bara vad vi äter, utan också när vi äter. Och hur mycket vi sover. Samt vilka gener vi har, inte minst.

    I det här radioprogrammet Kropp o Själ - Biologin bakom övervikt i P1  berättar forskarna om hur små barn som får sova för lite, går upp snabbare i vikt. De berättar också hur man kunnat se att skiftarbetare, som flyttar dygnsrytmen fram och tillbaka, lägger på sig mer fett på bekostnad av muskler.  Man får veta en hel del uppmuntrande saker också. Som t ex att det är något lättare att ställa om sin kropp, och behålla en viktminskning, om man inte lagt grunden till övervikten i tidig barndom. De första fem åren. 

    De senaste fem åren har forskningen uppenbarligen gått starkt framåt på det här området. Bland annat känner man till hormonstörningar som är medfödda, som gör att det är praktiskt taget omöjligt för de drabbade att minska i vikt. Vad jag förstod av medicinprofessorn, så lät det som om det var möjligt att korrigera den hormonstörningen numera!

    Tummen upp för din nya känslobalans! 

    Senast uppdaterad 21 nov 2018 18:52

Logga in för att skriva en kommentar.