Vad är ketodieten?
Ketodieten är en mycket strikt variant av LCHF kost. Den största skillnaden är att vid en ketogen kost är det inte bara kolhydratintaget som är begränsat, utan även mängden protein. Även mjölkprodukter är begränsade.

För vem passar ketodieten?
Ketodieten passar dig som kanske provat någon form av LCHF tidigare men inte riktigt lyckats gå ner i vikt som du önskade. Kanske har du slarvat med kosten och ätit alldeles för liberal LCHF och behöver komma igång igen. Har du aldrig provat LCHF kan du antingen gå direkt på ketodieten eller först köra vår vanliga LCHF-Kickstart som också är en bra början.

Gå ner i vikt med ketodieten
Ketodieten är mycket effektiv om du vill gå ner i vikt. Din fettförbränning skjuter i höjden samtidigt som fettinlagringen minskar. Du känner väldigt lite hunger och sötsuget minskar kraftigt eller förvinner helt. Alla dessa faktorer är mycket positiva om du vill gå ner i vikt.

Hur kommer jag igång med ketodieten?
Det bästa sättet att komma igång är helt enkelt att sätta igång att äta rätt kost. Antingen med egna recept eller med hjälp av vår KETO-Kickstart som varar i 4 veckor. I kickstarten har vi gjort allt förarbete som krävs såsom recept, veckomenyer, inköpslistor allt uträknat för att du ska förbränna så mycket fett som möjligt och motivera dig till att fortsätta. Läs mer och beställ din KETO-Kickstart här.

Hur hamnar jag i ketos?
Ät enligt ketodieten som vi beskriver i artikeln här eller kör en KETO-Kickstart för att komma igång. Att äta två-tre mål per dag och inte småäta mellan måltiderna är att föredra likaså att tillämpa någon form av periodisk fasta då och då. Dock helst inte under de första 4 veckorna.

Vad är ketoner?
Ketoner produceras i levern och är ett alternativt bränsle till glukos (blodsocker). Ketenkroppar bildas när man äter väldigt lite kolhydrater och är sparsam med proteinintaget. Även hjärnan kan använda ketonkroppar som bränsle och många upplever att de blir mer fokuserade och får en mental klarhet när de är i ketos. En annan trevlig bieffekt av den ketogena kosten är att fettförbränningen ökar dramatiskt.

Hur vet jag att jag är i ketos?
Man kan mäta om man är i ketos på ett par olika sätt. De vanligaste är via urinstickor som man köper på apoteket, eller via en blodketonmätare.
Urinstickor är det enklaste och billigaste sättet och fungerar bra till en början.
Vill man veta mer exakt hur det ligger till med ketontillverkningen är en blodketonmätare ett mer exakt men dyrare alternativ. Fördelen med denna är att man kan se om man är inom referensramen för ”optimal ketos” 1,5-3,0 mmol/L

Andra men mer diffusa kännetecken att man är i ketos kan vara

  • ”Keto”andedräkt
  • Mer energi
  • Mindre hunger
  • Restless legs, eller myrkryp i benen vid sänggående

Vanliga övergångsbesvär
Övergångsbesvären är de samma som för LCHF

  • Huvudvärk
  • Yrsel
  • Trötthet
  • Kramp eller myrkryp i benen
  • Hjärtklappning
  • Förstoppning

Många av dessa går oftast att bota med ett ökat vätskeintag (vatten) och mineralsalt.  När man skär ner drastiskt på kolhydraterna så släpper kroppen vätska då kolhydrater binder vatten. Påföljden blir en ökad urinutsöndring och man blir av med mineraler och salter.

Energifördelning ketodieten

  • 0-5% kolhydrater
    Grönsaker som växer ovan jord, främst gröna bladväxter, avokado, broccoli och blomkål. Undvik bär, frukt, rotfrukter och nötter.
  • 15% protein
    Ägg, fisk, skaldjur, fågel, vilt, nöt- och gris-kött.
  • 80% fett
    Välj främst smör, ghee, kokosolja, MCT olja, avokado, äggula och olivolja. Undvik eller ät sparsamt av mejeriprodukter (förutom smör).

Vem ska inte äta ketogen kost?
Gör alltid en kostomläggning i samråd med din vårdkontakt, speciellt om du har någon sjukdom. Är du diabetiker både typ 1/typ 2 och medicinerar din diabetes är det extra viktigt du först talar med din läkare. Det kan vara livsfarligt att experimentera på egen hand då medicindoserna ofta blir helt fel. Rådfråga alltid din läkare och gör din kostomläggning i samråd med denne. Se också upp om du medicinerar mot högt blodtryck och om du ammar.