Lunchlådor (ISO)

Forum » Isodieten


profilbild
Skapad av: mufflon
2013-01-09 18:09:19
Är det någon som har bra tips på lunchlåda som här hyfsat jämt fördelad? Något som går att laga en stor sats av och frysa in? Gjorde Carbonaran med blomkål istället för pasta och det var jättegott nylagat, men som lunchlåda var det ingen höjdare...

Sida: 1
profilbild
Skrivet av: Strl36 2013-01-10 07:13:14

Mitt tips är att göra storkok på gott protein att frysa in och sen komplettera denna halvtomma låda med gröna grönsaker du har i kylen innan du åker till jobbet. Jag brukar t ex koka gröna bönor, ärtor, sparris och broccoli i större satser varje söndag och har i kylen. Ibland gör jag även en burk egen pesto för att tillföra måltiden bra fett, denna burk håller rätt länge i kylen och är mycket godae än de pesto du finner i butik. Sen slänger jag i lite av dessa gröna grönsaker i matlådan med proteinet, tex ungsbakad torsk med fetaost, och toppar med peston.

profilbild
Skrivet av: Mait 2013-01-10 21:42:53

Jag tänkte direkt på olika sallader när jag såg rubriken (kycklingsallad, tonfisksallad etc.), men inser att det inte funkar som tips om du vill frysa det. Då får du nog satsa på lagade rätter. Men det borde ju gå att byta ut den färska salladen mot fryst wokmix av något slag.

Gott protein? Ja men det är ju bara att variera efter smak. Ugnstekt kycklingfilé, rostbiff, fläskfilé, räkor, lax, vitfisk (som tillagats kan frysas in i portioner), tonfisk (i burk behöver ju inte frysas). m.m.
Tycker man om ost så finns numera rätt stort urval av magra ostar att lägga i salladen/woken. Och ägg funkar ju bra att klyfta och lägga i salladen (med fisk eller räkor).

När det gäller fördelningen så kan man ju laborera med mängderna i matdagboken (el. kostdagboken) och lära sig hur mycket de olika proteinkällorna ger och vad olika grönsaker ger i näringsfördelning.

Sida: 1

Du måste vara inloggad för att kunna delta i denna tråden