BELLA`S 1år från idag-utmaning / startad 5/12-16

Forum » Viktutmaningar


profilbild
Skapad av: Bella50
2016-11-21 22:00:01

Hej alla glada kämpar härinne 👍   

Jag har börjat fundera på mitt  "Nyårslöfte 2017 " när jag 5/12 startar mitt 3-dje år på den här må-bra-resan.

Senaste nyårslöftet var att motionera 30min/dag...vilket skett med råge. Check 👍

Nu måste jag öka på min utmaning med något mera , nåt realistiskt och genomförbart. ...men också kul och peppande.👏👏     

  Vill DU vara med i denna nya utmaning ?         Var vill just DU vara om 1år ?   

                             🌹BELLA'S  "1 år från idag- utmaning " 🌹 

Skriv in ett / gärna flera personliga vikt & må-bra-mål så listar jag dem senare.

Det kan vara små, stora, långa eller korta mål...vi har så olika förutsättningar...och alla ska kunna vara med, på sina villkor..

T.ex : -den här veckan / månaden / året vill jag klara av...

OBS ! Vi stämmer av vid varje månadsskifte som tidigare, och du får själv hålla reda på dina resultat. 

Priset  blir din egen symbol för varje månad och för varje mål du uppnått

      Välkommen hit 👍   Välj en symbol. De upptagna ser du här nedanför. 👍 

                                              Vi startar 5/12-16

             (datumet är satt efter min egen årsdag , från rökstoppet -14) 

 

                        🌹 ☘️ 🌷 🌸 🌺 ❤️🍁 🐱 🐒 💐 ✂️ 👠 👯 👙

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                  🌹 Bella's  "1år från idag-mål " 🌹  

målvikt: Reviderad = 1/3 återgår jag till min gamla målvikt 68 kg.

Jag har inte klarat att hålla 65-66 kilo fullt ut sedan december. Bättre att vara realist.

Vill dock  helst ligga under 66 kg 👍

motion:   Jag ökar från 30 min /dag till 60 min /dag eller minst 30 timmar / månad 

 hälsa:      Jag ska fortsätta vara rökfri och så frisk och pigg jag förmår 👍

mat :        Fasta 16:8  + LCLC 👍

rutiner :  Jag ska fortsätta blogga & registrera i Matdagboken .👍

diciplin : Jag ska aldrig bli en tjockis igen. Hålla koll på vikten och E%👍

socialt:   Jag ska vårda mina relationer och njuta av livet till fullo. 

rata /spara:  Jag ska laga minst ett nytt recept i veckan/ utvärdera / rata eller spara.

2016    Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

målvikt :                        🌹      🌹

motion  🌹   🌹    🌹    🌹      🌹

hälsa​ :   🌹    🌹   🌹    🌹      🌹

mat :      🌹    🌹   🌹    🌹      🌹

rutiner : 🌹    🌹   🌹    🌹      🌹

diciplin :🌹   🌹    🌹    🌹      🌹

socialt :                          🌹      🌹

rata/spara🌹 🌹   🌹     🌹      🌹

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                    ☘️ babs2's  "1år från idag-mål " ☘️  

vikt:         Jag sänker min vikt från 102,1 (2016-12-01)  till 90,1(2017-12-01)

motion:    minst 30 min / dag , 2-3 pass vattenträning/gym per vecka.

hälsa:      Jag ska fortsätta vara så frisk och pigg jag förmår .

mat : Ta inspiration från Michel Mosleys senaste bok och testa att äta  ungefär enligt                                       5:2  med måltidsersättningar de 2 lågkaloridagarna. 

2016     Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

vikt :

Motion : ☘️   ☘️

hälsa :           ☘️

mat :              ☘️

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                  🌷 koppens "1 år från idag-mål" 🌷

vikt: gå ner 12 kg totalt 

motion: börja motionera i någon form

hälsa: få mer ork

mat: registrera i matdagboken

2016      Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

vikt :

motion :

hälsa :

mat :

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                               🌸 Rogann's "1år från idag -mål " 🌸 

Vikt  :     Min vikt i dag 73,3 nu ska jag försöka gå ner 10 kilo till 4/12-17

motion: promenader 30 tim och motioncykling 15 timmar i månaden. Ska börja simma 

hälsa :   Vara rökfri till 1-4-17.

2016    Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

vikt : 

motion: 🌸

hälsa : 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                🌺 Havet's " 1år från idag -mål " 🌺

vikt :   Min startvikt 1/1-17 = 92,7 kg. 

Vill gå ner 17,7 kg =  0,5 kg /v

Motion:  3 pass / v  Klara springa Wings for life 7maj! 

Hälsa:  Meditera och dagens utmaning varje dag

Mat:  Planera maten! inte småäta, inga kakor, inget godis.

2016     Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

vikt :              🌺             🌺

motion :         🌺            🌺

hälsa :  🌺     🌺    🌺   🌺

mat :                               🌺

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                   ❤️   aregnisw's " 1år från idag - mål " ❤️

vikt :    jag vill hålla den vikt  jag har ( 63-64) och kan den bli mindre gör det inget men jag är nöjd ändå.

motion :  minst 30 min /dag. 2017 fösöka gå en långpromenad före frukost.

2016      Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

vikt : 

motion :         ❤    ❤     💔     ❤️

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                      🐒Tita's " 1 år från idag- mål " 🐒

Välmående: Göra sådant som jag mår bra av!

Vikt: Nå min målvikt 69 kg under januari 2017 och sedan hålla den!

Mat: Lära mig att äta av allt i lämpliga mängder! Ingen diet men begränsa kolhydraterna.

Motion: Att varje dag genomföra någon typ av pulshöjande aktivitet, 60 min! Sätta upp delmål som sporrar mig att fortsätta t ex en halvmara i april 2017

Mål: Bli en viktstabil, motionerande och glad 71 åring som kan göra det jag vill och kan!

2016      Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

välmående🐒 🐒

vikt :

mat :

motion :    🐒  🐒

mål :

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                💐  pralin's " 1år från idag -mål " 💐

vikt :       gå ner 20 kg på ett år (helst mer) 

motion :   börja på gymmet igen i januari, Gå en  sväng  varje  dag.   

hälsa :      tänka   positivt  för att  få  ner  stressen.  

mat :        ta  tag i  maten, inget kaffebröd , inget  godis  

2016      Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

vikt: 

motion :

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                  🍁 fruragge's "1år från idag -mål " 🍁

vikt: Väger idag 80,5 kg och ska om 1 år väga under 70 kg 

motion: 3-4 motionspass i veckan i någon form (styrketräning, ridning, pw/gågging

hälsa: se till att vila och få en stunds reflektion dagligen så jag får ner min stress

mat: GI/ISO ca 1800 kcal/dag 

2016      Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

vikt : 

motion : 

hälsa : 

mat :

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                   🐱 biggan 1e's " 1år från idag-mål " 🐱

Vikt :    Hoppas hålla vikten och gärna gå ner till normalvikt om något år eller två. 

motion :  Ska försöka gå minst 30 minuter per dag, men väntar på att få mina fötter opererade när allmäntillståndet är bättre. Kanske fram till sommaren. Får än så länge lita till Rolle som stöd på färden. 

2016      Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

vikt :                       🐱     🐱

motion: 🐱    🐱    🐱     🐱     🐱

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                          ✂️   piaan's " 1år från idag -mål "  ✂️

 vikt :       efter op. i dec. Jag vill gå ner 20 kg till den 12 dec 2017 = min målvikt  

Motion v 1  jan2017  crosstrainer 15 min per dag stegräknaren ca 5 000 stegper dag
Vill mer men stukade foten sätter strop.

motion :  Steg 1  under feb komma upp till 10 000 steg per dag.
                Steg 2.  under Mars lägga till 2 motionspass i veckan
                Steg 3   under April månad  öka till 3 motionspass i veckan ca 12 000 steg per dag

Hälsa: Jag ska fortsätta min viktresa 2017  på MD och leva sunt o hoppas hålla mig frisk och pigg så långt jag förmår.

Mat:    Börjar med Medelhavskost i morgon den 2 jan  

Steg 1  När jag är redo efter op. ( kroppsligen o mentalt) att starta upp med

                        Michael Mosleys senaste bok ”blodsocker koll på 8 veckor ”
Steg 2 .  Startar upp i feb / mars 2017 med ”blodsocker koll på 8 veckor ” 
Steg 3.   Under April starta upp / köra  5:2 diet 2 dagar i veckan. Övriga dagar äta
                sunt (GI, diverse recept jag fastnat för under 2016 här på MD,
                Även ta till färdiga veckor menyer MD)

Rutiner: Registrera mat o motion i matdagboken.

Disciplin: Inte bli stressad av eventuella viktuppgångar. Varje kg jag går ner 2017 skall investeras i en våg som kan kopplas till dator/ surfplatta.
Vägning varje dag, göra analys 1 gång  i veckan. Reflektera över veckans vikt, motion, mat under veckan

Socialt: Jag ska vårda mina relationer familj, vänner, arbetskamrater.
Njuta av livet ta vara på det lilla. Leva i nuet.
Omge mig av positivt tänkande. 
Vara lyhörd,
Dela med mig av mina erfarenheter. 

Rata /spara: Jag ska laga minst ett nytt recept i veckan/ utvärdera / rata eller spara

2016     Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

vikt : 

motion : 

hälsa :

mat :                       ✂️

rutiner:          ✂️    ✂️

diciplin :        ✂️     ✂️

socialt : ✂️    ✂️    ✂️

rata/spara :   ✂️     ✂️

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                  👠  Fetis50' s " 1 år från idag -mål " 👠  

Vikt: Gå ner minst 12 kg (1 kg / månad), vägde imorse 76,9.  ( 1/1 2017 )

Motion: Motionera minst 210 minuter/vecka (snitt 30 min/dag). 

Mat: Planera maten och äta med "sunt förnuft". Ska ge periodisk fasta en chans i januari, med en eller två fastedagar i veckan. Om jag mår bra av fastan kommer jag fortsätta.

Hälsa: Frukt och grönsaker varje dag

2016     Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

vikt :              👠   👠

motion :

mat :

hälsa:            👠          

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                               👯  Dollsters  "1år från idag-mål " 👯

Målvikt: Under 2017 ska jag gå ner 20 kg. Tappar jag mer är det bara en bonus. En viktnedgång på 20 kg innebär ca 0,38 kg i veckan, vilket för mig känns rätt så rimligt. Övervikten får ta sin tid att bli av med, den kom ju inte dit över en natt och lär inte försvinna över en natt heller.

Motion: Jag ska bära min aktivitetsmätare och komma upp till 100% på den varje dag. Jag ska ta mig till Friskis & Svettis två gånger i veckan där jag får välja aktivitet efter dagsform.

Hälsa: Jag ska sätta mig själv främst och göra saker jag mår bra av. Sluta skjuta upp saker. Ta tag i skolrelaterade saker i tid så att jag slipper sitta med ångest i hela kroppen kvällen innan inlämning och panikskriva. Bryta osunda mönster.

Mat: Klassisk kaloriräkning. Fortsätta att välja ekologiskt och vegetariskt i den mån det går.

Rutiner: Logga mat och motion i Matdagboken.

Socialt: Umgås mer med familj och vänner. Kanske börja dejta igen.

Ekonomi/hållbarhet: Att använda det jag har hemma tills det tar slut/går sönder innan jag köper nytt. Gäller främst saker som smink, kläder och förbrukningsvaror som schampo och liknande.

 2016   Dec. Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

målvikt :      👯    👯    👯      👯

motion :               👯    👯

hälsa :          👯   👯    👯       👯

mat :             👯   👯    👯       👯

rutiner :        👯   👯    👯

socialt :        👯   👯    👯       👯

ekonomi &

hållbarhet :  👯   👯    👯       👯

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                         👙  Bernot's  " 1 år från idag-mål  "  👙

målvikt : 76 kg

motion : stavgång och eller gym minst 5 dagar per vecka

hälsa​ :   mycket bättre rörlighet och smidighet,  kondition och sömn

mat :    lagom stora portioner färre kolhydrater  

rutiner : planera varje måltid och skriva upp regelbundet, ta hand om mig själv

diciplin : jag kommer att vara duktig på att hålla ut!

2016  Dec.  Jan. Febr. Mars April. Maj. Juni. Juli. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. 2017

målvikt :

motion :               👙                  

hälsa :                  👙     👙        👙

mat :                     👙     👙        👙  

rutiner :                👙     👙        👙

diciplin :               👙     👙        👙

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 


 



Sida: << | < 15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27 > | >>
profilbild
Skrivet av: Bella50 2017-01-12 09:29:37

Ojdå...så trist pralin...men det kanske trots allt är "lugnast" att veta vad som felar. 🤔

Du gör det du får för läkaren , orkar och kan.👍

Du kan revidera dina mål hur du vill....inga problem.😍

Krya på dig nu 💐👍



profilbild
Skrivet av: Bella50 2017-01-12 13:04:49

Stavgång före bilen i 34 minuter, plus på stan emellan flera butiker . 

Totalt aktiv i 63 minuter, 5081 steg, 2,85 km. Nöjd 😆👍



profilbild
Skrivet av: Bella50 2017-01-13 20:03:19

Fredag 13:e...blev dammsugning i 40 min och stavgång i 58 min. 5865 steg, 3,28 km....och jag höll mig på benen i skogen. 

Nöjd 😍👍



profilbild
Skrivet av: pralin 2017-01-14 10:51:12

i går  gick  jag  lite, vi  var  till ikea,  hoppas jag  kommer i gång  snart  nu med  att  få  må  bra. 



profilbild
Skrivet av: Fetis50 2017-01-14 10:56:46

Heja dig Bella, vad ihärdig och duktig du är med dina promenader! Du är väldigt inspirerande, så i eftermiddag blir det en lång promenad i solskenet.

Själv måste jag lägga veckans om gått bakom mig och bara glömma den. Har varit iväg med jobbet, fullständig katastrof både gällande mat och motion. Men på måndag är det en ny vecka och det kan bara bli bättre!

Pepp till er alla!



profilbild
Skrivet av: Bella50 2017-01-14 11:46:47

Tack för det . Det gäller att ligga i om jag ska få åtminstone den vinstsymbolen i slutet på månaden. 

Rätt tänkt.  Det är idag vi har chans att göra bra val.

Igår är förbi och vi kan inte ge den annat innehåll...imorgon vet vi inget om.

Pepp på er båda två. Aldrig aldrig ge upp ...😍👍



profilbild
Skrivet av: babs2 2017-01-14 12:11:28

Nu tycker jag att jag är i gång med både mat och hälsa. Motionen den är "självgående". Än har ju knappt halva månade gått, men det brukar ju vara så att har man väl kommit igång så flyter det lätt sen.wink



profilbild
Skrivet av: Bella50 2017-01-14 12:13:44

Toppenbra babs2 👏👏👏håll ångan uppe👍



profilbild
Skrivet av: piaan55 2017-01-14 12:37:26

Hej Alla

Håller mig lugn när det gäller motionen inga promenader. Foten blir inte bra att gå på eftersom jag dessutom har ca 30 kg övervikt.. Linkar lite inomhus. Men den blir bättre .
Svullnaden vänster fot har gått ner (stukade o försvagade foten efter operation) Under gårdagen kunde jag ha bollträning  3 x 10 min vid 3 olikatillfällen. Vad lycklig man blir. 

Matmässigt har veckan varit ganska bra håller mig inom fördelningen fett, protein och kolhydrate. ca 1600 kcal

Under gårdagen städades julen ut.  Jag ansvarade för att plocka bort alla tomta och övriga julprydnader. Maken bytte alla fönster belysningar 

Bella är inponerad av all din stavgång. Innan jag hade min ledarhund (2012) gick jag mycket med stavar. Min man höll koll på mig  när jag var för långt ute på kanen.

Pralin : ta det lugnt små steg i taget så hämtar du krafter

Fetis50 Bra att du blickar frammåt och lägger veckan bakom dig. Du verkar ha koll på läget

Pepp till er alla  

Önskar er alla en bra helg



profilbild
Skrivet av: Bella50 2017-01-14 15:08:51

Klok du är med träningen just nu piaan. Ju snabbare kommer du tillbaka. Att bara ställa sig upp ofta är oxå bra.

Självmant valde maken att gå med mig runt vårt tjärn idag

En runda på 63 minuter i ett underbart väder.

5927 steg och 3,32 km. Nöjd 👍😍



Sida: << | < 15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27 > | >>

Du måste vara inloggad för att kunna delta i denna tråden