Artiklar

Motivation

Sida: 1    av 1

Så här ger du ett nyårslöfte - Och håller det

Att planera för att gå ner i vikt är ett av de vanligaste nyårslöftena när vi inser att strandsäsongen inte är så långt borta, trots allt. Genom att tänka till lite extra och formulera ett smart nyårslöfte kan det fungera som ett mål som kan vara till stor hjälp när man försöker förändra sin livsstil.

Såhär håller du din diet i juletider

Att vara mitt uppe i ett viktminskningsprogram runt jul är för de flesta en riktigt bra utmaning. Bestäm dig för att se det just som en utmaning och fokusera på din kostplan trots alla frestelser. Smarta planerade avsteg är däremot helt okej.

Äggfasta - Så här gör du

Äggfasta är ett populärt knep att ta till om du äter LCHF eller annan lågkolhydratkost, men hamnat på en viktplatå och vill kicka igång viktminskningen igen.

Mina 5 bästa tips för en lyckad nystart

Efter semestern brukar motivationen för en nystart infinna sig, ta vara på den! Jag har skrivit ner mina 5 bästa tips till dig som funderar på att göra en nystart. Tipsen är inte bundna till någon viss diet eller kostmetod utan fungerar med alla typer av kost.

10 tips som hjälper dig ner i vikt

Jag har hjälpt tiosusentals personer ner i vikt och här kommer några av mina bästa tips just nu. Gillar speciellt punkt nr 2! Observera att det inte hjälper att bara läsa artikeln. Dessa tips fungerar bara om du använder dem.

12 tips om mål och motivation för viktminskning

Ta lite extra tid till att fundera ut vad ditt mål är. Här får du 12 bra tips som du kan ha nytta av när du ska sätta ditt mål, jobba mot målet och att behålla det du uppnått.

Gå ner dubbelt så mycket i vikt med matdagbok

Att skriva ner vad man äter i en matdagbok fördubblar viktnedgången enligt en väldigt stor bantningsstudie gjord i USA. Studien är en av de största bantningsstudier genom tiderna och resultaten är entydiga. Hela 1700 amerikaner deltog och de första resultaten visar på att ca 70 % av deltagarna gick ner tillräckligt mycket i vikt för att risken för allvarliga sjukdomar skulle minska.

Nu är det ändå förstört..

Du bestämde dig för att äta nyttigt från och med i måndags. Hela måndagen förflöt fläckfritt i salladernas, bärens, de nyttiga fetternas och magra proteinkällornas tecken. Likaså tisdagen, onsdagen och torsdagen men så hände det;

Så här behåller du din nya vikt

Alla känner vi någon som gått ner i vikt bara för att gå upp alla kilona igen. Eller kanske till och med planat ut på en högre vikt än den ursprungliga.

Tro på att du kan - då lyckas du!

Du måste själv tro på att du klarar det du föresatt dig för att lyckas med. Och det är klart att du vill lyckas – men tror du att du kommer att lyckas? Ja, det gör du säkert men vi styr inte alltid över våra känslor. Det du bestämmer på söndag kväll kanske inte känns lika starkt och övertygande på måndag kväll. Då kan det vara bra med lite tips.

Tappa inte bara vikt – tappa rätt vikt!

När man gör en viktminskning mäter man ofta sitt resultat med vågen. Man har en drömvikt och när vågen visar drömvikten så anser man att man har nått sitt mål.

Planera för att lyckas

”Gå inte och lägg dig förrän du planerat morgondagens kostintag”. Med den meningen kommer du långt, sätt gärna upp den på på kylskåpet. För vem planerar för en ohälsosam kost om man bestämt sig för att äta mer hälsosamt? Det är oftast när du inte planerat som du faller för frestelser eller väljer fel typ av kost.

Från tanke till målgång

Alla bör ha ett huvudmål och mindre delmål att sträva efter i en förändringsprocess. Det är bra om du tar dig tid till att sätta upp realistiska delmål och ett slutmål.

Varför misslyckas man med viktminskningen?

Hur många av Sveriges befolkning har någon gång lyckas gå ner i vikt men misslyckas att hålla den nya vikten? Eller gått ner men efter ett bakslag gett upp? Någon exakt siffra finns inte, men det är väldigt många…

Din inre drivkraft - motivationen

Hur finner man motivation egentligen? Jag funderade över den saken när jag satt här på Matdagboken och läste. För utan motivation står man sig ganska slätt i kampen mot övervikten.