Terese 32 år:

Vikt före 125 kg – Nuvarande vikt 79 kg. Viktminskningen uppgick totalt till 46 kg med hjälp av Matdagboken.se


"Det är en livsförändring som gäller. Matdagboken hjälper mig mycket och jag hoppas att den även hjälper mig efter viktnedgången så att jag ska kunna hålla mig kvar vid den önskvärda vikt jag kommit till."

"Man ska belöna sig. Där tackar jag Matdagbokens Forum med biggest loser 2014 jag har vunnit bio biljetter och det är en sporre att man faktiskt gör framsteg. Och det är forumet som gör det när man får prata med andra som är i samma situation."





Jag har bantat ett antal gånger i mitt liv och då har jag gått ner mellan 30-40 kg varje gång så att gå ner i vikt har inte direkt varit svårt för mig, det största och jobbigaste har varit att hålla vikten på en hållbar nivå där både jag och min kropp mår bra, den enda gång jag haft en god relation till mat har varit då jag ställt  in mig för att gå ner i vikt. Så resultatet har då blivit att jag efter ha nått min idealvikt gått upp igen allt och lite till inom ca 1år.Detta har gett mig fysiska och psykiska problem som tex diskbråck  och ryggskott mm å sådant mår ju ingen människa bra utav.

Min syn på mat har inte varit den bästa utan jag har ätit väldigt onyttigt och varit ohälsosam, det gick så långt att jag åt choklad till lunch och middag för ett av mina problem är även mitt sockerberoende. Jag åt mera än vad jag borde de flesta gånger så blodsockret var i stort sett aldrig på den nivå det borde, vilket ledde till att jag alltid var fruktansvärt trött och har man då barn i småskoleåldern ja då blir det jobbigt, tex jag orkade inte leka och engagera mig lika mycket som jag egentligen skulle vilja
Började min viktstart med 125kg denna gång och det gjorde jag den 22 september 2013.

När jag var utomlands i Portugal. Där jag kände nu är det dags att gör nått åt saken.
Så jag började att koncentrera mig på maten i första hand och sedan tog jag simturer i polen vi hade utanför. Och sedan så fick jag ett tränings kort genom jobbet som fick mig att gå på gymmet som vart en riv start för mig att gå ner igen.

Jag räknar kcal och väger maten och använder mig av matdagbokens livsmedels bank.. Skriver upp maten jag har äter och försöker hålla mig till kalorierna som jag ska äta per dag.Jag äter fem gånger per dag, frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Ställer även telefonen på larm för att jag ska veta när det är dags att äta för det man ska göra är att man ska äta när man inte är hungrig det är en sak som är bra att tänka på.

Sedan tränar jag  4-5 ggr i veckan varierande motion på gymmet, promenader, Cyklar till jobbet och dricker vatten 2-3l om dagen. men ska variera sin träning med allt de man kan så man inte tråkar ut sig, men måste ge kroppen vilodagar för att återhämta sig kroppen tränar cirka 4-5 dagar efter en intensiv träning.


Jag har bantat många gånger och faktiskt lyckats varje gång men jag har inte lyckats bevara och hålla vikten, har ganska fort fallit tillbaka i mitt gamla mönster vad gäller relationen till mat, mycket beror ju på att man måste lära sig att bli bekant med sin nya kropp så det sitter väldigt mycket i huvudet det känns otryggt och obekant med den nya uppfattningen om sin nya kropp, så det är det som kommer efter viktnedgången som är den stora utmaningen.

Jag använder mig av måttbandet och det får man inte glömma som man inte stirrar sig blind på vågen för muskler väger mer än fett. (vet alla). Att få förnya sin garderob med mindre kläder att kunna slänga/ge bort det gamla och förstå att man börjar på nytt.

Man ska belöna sig. Där tackar jag Matdagbokens Forum med biggest loser 2014 jag har vunnit bio biljetter och det är en sporre att man faktiskt gör framsteg. Och det är forumet som gör det när man får prata med andra som är i samma situation.

Det är en livsförändring som gäller. Matdagboken hjälper mig mycket och jag hoppas att den även hjälper mig efter viktnedgången så att jag ska kunna hålla mig kvar vid den önskvärda vikt jag kommit till genom att lära mig tänka rätt och sunt vad gäller mat och hälsa. Lära sig vad som är rätt att sätta i sig varje dag. Så nu ska jag fokusera på att göra en bestående livsförändring vad gäller min vikt och min hälsa.


I dagens läge har jag gått ner 45.7kg. Håller på att nå mitt mål vikt på 73kg som jag ska hålla resten av livet. Man måste vara inställd på de man vill jag har rensat garderoben inte bara 1 gång utan flera gånger. har läst boken Dr Phil om inspiration att ha ett annat tänk, Den handlar om nycklar i livet om att jobba sitt inre.

Mitt mål är att komma ner till 73 kg innan sommaren…...Å då börjar min verkliga resa!

Följ Terese i hennes blogg här på Matdagboken, klicka här..


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ansvarsfriskrivning: De uppnådda resultaten är inte enbart tack vare Matdagboken. Viktminskning är individuellt och det krävs engagemang och uthållighet för att lyckas. Vi hjälper dig gärna men du behöver göra en del av jobbet själv. Varmt välkommen!