Användarnamn
Lösenord
Spara inloggning
START   MIN SIDA   BLOGGAR   ARTIKLAR   FORUM   RECEPT   INFO
» Meny
» Senast inloggade
» Mest aktiva
» Senaste från forumet

Översikt nyheter

Fisk och Omega-3 bra för minnet
En kost rik på fisk, omega-3, frukt o grönsaker minskar risken för att utveckla demens och alzheimer.
Te mot parkinson
Svart te minskar risken för parkinsons sjukdom med upp till 71%
Medelhavskost bra för gravida
En studie genomförd på Kreta visar att barn vars mammor ätit medelhavskost under deras graviditeter hade minskad risk för allergi och astma.
Medelhavskost och nötter bra för hjärtat.
Att äta en Medelhavsdiet tillsammans med en näve nötter om dagen minskar risken för hjärtsjukdomar, framförallt hos äldre. Detta visar en nyligen genomförd spansk studie.
Kolhydratfattig kost ger lägre intelligens.
Att äta kost med mycket lite kolhydrater typ LCHF minskar tydligt hjärnans kapacitet, man får sämre minne och kognitionsförmåga. Det visar en nyligen genomförd studie vid Tufts University.
Broccoli bra mot bröstcancer och andra cancerformer.
En antioxidant som finns rikligt i bl.a. broccoli visar sig kunna stoppa bl.a. bröstcancer på liknande sätt som starka cancerläkemedel.
GI kost bra mot diabetes.
Att som diabetiker äta kolhydrater med lågt glykemiskt index (GI) är bättre att äta än fiberrik kost, detta visar en studie genömförd i Kanada.
Använd matdagbok – gå ner dubbelt så mycket i vikt enligt rekordstor studie.
Att skriva ner vad man äter i en matdagbok fördubblar viktnedgången. Detta visar en nyligen genomförd studie. Studien är en av de största bantningsstudier genom tiderna och resultaten är entydiga. Hela 1700 amerikaner deltog och de första resultaten visar på att ca 70 % av deltagarna gick ner tillräckligt mycket i vikt för att risken för allvarliga sjukdomar skulle minska.
Kaffe minskar risken för alzheimers.
En ny Svensk-Finsk studie visar på att kaffe kan minska risken för att få alzheimers. Dricker man 3-5 koppar kaffe per dag kan risken minska med ända upp till 70%.
Mindre kalorier ger äldre bättre minne.
Att som äldre äta mindre kalorier har visat sig positivt för minneskapaciteten. Minnet hos försökspersonerna som åt mindre kalorier var bättre än de som inte åt mindre kalorier. Risken att drabbas av Alzheimers minskade också för de som åt färre kalorier.
Fetma som ung ökar risken för tidig död.
En nyligen genomförd studie gjord av forskare på Karolinska institutet visar på att överviktiga unga löper en högre risk att drabbas av överviktsrelaterade sjukdomar senare i livet, och därmed ökar risken för att dö i förtid.
Kaloriintag avgörande för viktnedgång.
Ny stor-studie visar att minskning av kaloriintag är avgörande för viktnedgången. Det spelar ingen roll vilken av dieterna man väljer utan huvudsaken är att kalorintaget är mindre än enrgibehovet.
Träning förlänger livet!
Det är aldrig för sent att komma igång med träningen! Ny studie visar att om man börjar träna vid 50-års ålder förlängs livet med flera år. Att börja träna har lika stor effekt som att sluta röka.
Fetmarelaterade dödfall ökar
Fetmaepedemin i England skördar fler dödsoffer enligt nya siffror. Antalet dödsfall ökade med hela 35% i England och Wales under åren 2003-2007.
Rekordstor studie: Livet förkortas vid ökande vikt
En nyligen genomförd rekordstor studie bekräftar flera tidigare studiers resultat, nämligen att ökad vikt minskar livslängden. Rökning är dock fortfarande den största hälsofaran enligt studien som genomfördes på universitetet i Oxford, Storbritannien.
Redan överviktiga Stockholmare ej prioriterade
Stockhomls läns landsting misslyckas kraftigt med målet att halvera fetman i länet fram till 2013. Detta bl.a. p.g.a. att hälsoarbetet fokuseras på förebyggande insatser, istället för att ta hand om de redan överviktiga.
Stort midjemått ökar risken för hjärtsvikt
Ännu en större studie visar på hur farligt det är med bukfetma. Lider man av fetma ökar risken för hjärtsjukdomar och extra hög risk löper de som har en hög andel fett koncentrerat runt buken.
Varannan svensk oroar sig för maten
En nyligen genomförd analys av företaget Yougovs, visar att mer än varannan svensk oroar sig för vad de stoppar i sig. Mest ökar oron för tillsatser i maten.
Snarkning höjer energiförbrukningen
De personer som snarkar mycket har en ökad energiförbrukning visar en amerikans studie från 2008.
Spenat bra för viktnedgång
Spenat kan vara nyckeln till viktnedgång enligt forskare i Lund. Det har framställts ett ”mättnadspiller” ur vanlig spenat. En nyligen genomförd pilotstudie visar på att det fungerar.
Kolhydrater bra för viktminskning
En ny Kanadensisk studie visar att äta lite kolhydrater inte behöver vara den avgörande faktorn vid viktminskning.
Yoga mot övervikt
Även yoga kan hjälpa människor att nå sin idealvikt. Det hävdar forskare vid ansedda Fred Hutchinson Cancer Reasearch center i Seattle.
80 % mindre sjukdomsrisk med bra livsstil
Att ha en sund livsstil minskar risken för allvarliga sjukdomar med upp till 80 % enligt en nyligen genomförd tysk stor studie.
Fett får oss att vilja äta mer
Anledningen till att en god hamburgare, eller något annat onyttigt, får oss att vilja ha mer beror på att fett sätter hjärnans aptitreglerande center ur balans.
Fettrik diet ger sämre humör
De personer som bantar med en fettsnål diet har ett bättre humör än de som bantar genom att utesluta kolhydrater. Viktnedgången blir dock densamma, visar en nyligen genomförd australiensisk studie.
Olivolja sämre än smör på kort sikt
Kortsiktigt ger olivolja en högre blodfettshöjning än smör. Smör är dock fortsatt sämre på lång sikt. Detta enligt en färsk studie gjord på Lunds universitet.
Tillsatt socker ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar.
De som äter söta flingor och/eller dricker söta drycker till frukost löper ökad risk för att drabbas av hjärt-/kärlsjukdomar. Detta enligt en färsk studie som publicerats i den medicinska tidsskriften JAMA.
För lite sömn ger bukfetma.
Destu mindre sömn ju större midjemått, visar en nyligen genomförd studie.
Stillasittande kan leda till hjärtinfarkt.
Att ha en stillasittande livsstil kan leda till hjärtinfarkt. Detta visar en ny nyligen genomförd studie från Örebro universitet.
Misslyckande kan betyda framgång.
Har du ofta misslyckats med att nå ditt mål? Lugn, flera misslyckanden kan vara hemligheten med att till slut lyckas enligt en ny studie från London.
» Intressant
Online just nu:  66
Medlemmar:  21 500
Inloggningar idag:  1 133
Blogginlägg idag:  71

Inskrivna måltider:
545 486

Antal livsmedel:
36 794

Peppningar:
25 157
» Nyheter
Stillasittande kan leda till hjärtinfarkt.
Att ha en stillasittande livsstil kan leda till hjärtinfarkt. Detta visar en ny nyligen genomförd studie från Örebro universitet.

Misslyckande kan betyda framgång.
Har du ofta misslyckats med att nå ditt mål? Lugn, flera misslyckanden kan vara hemligheten med att till slut lyckas enligt en ny studie från London.

För lite sömn ger bukfetma.
Destu mindre sömn ju större midjemått, visar en nyligen genomförd studie.

Tillsatt socker ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar.
De som äter söta flingor och/eller dricker söta drycker till frukost löper ökad risk för att drabbas av hjärt-/kärlsjukdomar. Detta enligt en färsk studie som publicerats i den medicinska tidsskriften JAMA.

Olivolja sämre än smör på kort sikt
Kortsiktigt ger olivolja en högre blodfettshöjning än smör. Smör är dock fortsatt sämre på lång sikt. Detta enligt en färsk studie gjord på Lunds universitet.

» Fler nyheter

OBS: Innehållet på matdagboken.se ersätter inte professionell medicinsk konsultation. Kontakta alltid din läkare i första hand!
Copyright © Matdagboken 2010 | Webbdesign av Nordblom Media
 
Annonser: