Tillsatt socker ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar. 2010-04-21 11:55:24
De som äter söta flingor och/eller dricker söta drycker till frukost löper ökad risk för att drabbas av hjärt-/kärlsjukdomar. Detta enligt en färsk studie som publicerats i den medicinska tidsskriften JAMA.
Forskarna har studerat kostvanorna hos ca 6000 personer. De försökspersoner som ätit mat med mycket tillsatt socker såsom sötat bröd, söta juicer, söta flingor m.m. har fått sämre kolesterolvärden. Det onda LDL-kolesterolet ökade medan det goda HDL-kolesterolet minskade. Det är 2 faktorer som ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar.
Studien visade även att de som fick i sig mest socker fick i sig i genomsnitt ca 46 teskedar socker/dag. Naturligt socker som finns bl.a. i frukt och osötad juice tog inte med i denna beräkning.
Vi behöver bli mer medvetna om det tillsatta sockret i den mat vi äter säger och hur det påverkar vår hälsa, menar Miriam Vos, en av forskarna bakom studien.
Källa: Netdoktor.se 100421
» Intressant
Online just nu:69 Medlemmar:21 228 Inloggningar idag:1 247 Blogginlägg idag:85
Inskrivna måltider: 536 091
Antal livsmedel: 36 256
Peppningar: 24 725
» Nyheter
Stillasittande kan leda till hjärtinfarkt.
Att ha en stillasittande livsstil kan leda till hjärtinfarkt. Detta visar en ny nyligen genomförd studie från Örebro universitet.
Misslyckande kan betyda framgång.
Har du ofta misslyckats med att nå ditt mål? Lugn, flera misslyckanden kan vara hemligheten med att till slut lyckas enligt en ny studie från London.
Tillsatt socker ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar.
De som äter söta flingor och/eller dricker söta drycker till frukost löper ökad risk för att drabbas av hjärt-/kärlsjukdomar. Detta enligt en färsk studie som publicerats i den medicinska tidsskriften JAMA.
Olivolja sämre än smör på kort sikt
Kortsiktigt ger olivolja en högre blodfettshöjning än smör. Smör är dock fortsatt sämre på lång sikt. Detta enligt en färsk studie gjord på Lunds universitet.