Användarnamn
Lösenord
Spara inloggning
START   MIN SIDA   BLOGGAR   ARTIKLAR   FORUM   RECEPT   INFO
» Meny
» Senast inloggade
» Mest aktiva
» Senaste från forumet
Fettrik diet ger sämre humör
2009-11-15 19:19:04
De personer som bantar med en fettsnål diet har ett bättre humör än de som bantar genom att utesluta kolhydrater. Viktnedgången blir dock densamma, visar en nyligen genomförd australiensisk studie.

I den längsta bantningsstudien någonsin har den australiska forskaren Grant D Brinkworth jämfört två kända bantningsmetoder. Den ena innehåller mycket fett och minimalt med kolhydrater, och den andra en större del kolhydrater men betydligt mindre fett.

106 personer delades slumpmässigt in i två grupper. Hälften fick äta lite fett, hälften minimerade kolhydratintaget. Efter 1 år hade grupperna gått ner ungefär lika mycket i vikt, dvs 14 kilo i genomsnitt. De klarade minnes- och koncentrationstesterna lika bra och det var inga större skillnader mellan gruppernas blodsocker och insulinhalter. Däremot hade gruppen som åt minimalt med kolhydrater samma humör som de hade innan dieten, dvs ofta nedstämdhet och ångest. Detta trots att de hade minskat flera klädstorlekar.

De som däremot följde lågfettsdieten mådde däremot bättre jämfört med innan de påbörjat äta sin fettsnåla diet. Det visade sig att de hade mer energi, var piggare och hade mindre ångest än innan dieten.

Det är mycket mat som är förbjuden i lågkolhydratdieten. Jag tror att många blir deppiga av att avstå från alltför mycket. Maten kan också bli väldigt ensidig, dessutom med stor risk för förstoppning. Det kan ju verkligen påverka humöret, säger Martijn Katan, som är professor i hälsovetenskap vid VU-universitetet i Amsterdam.

Det kan också enligt forskarna vara så att stora mängder fett och protein påverkar halterna av signalämnet serotonin i hjärnan.

Källa: Dagens Nyheter 091109
» Intressant
Online just nu:  81
Medlemmar:  21 345
Inloggningar idag:  349
Blogginlägg idag:  20

Inskrivna måltider:
539 438

Antal livsmedel:
36 450

Peppningar:
24 874
» Nyheter
Stillasittande kan leda till hjärtinfarkt.
Att ha en stillasittande livsstil kan leda till hjärtinfarkt. Detta visar en ny nyligen genomförd studie från Örebro universitet.

Misslyckande kan betyda framgång.
Har du ofta misslyckats med att nå ditt mål? Lugn, flera misslyckanden kan vara hemligheten med att till slut lyckas enligt en ny studie från London.

För lite sömn ger bukfetma.
Destu mindre sömn ju större midjemått, visar en nyligen genomförd studie.

Tillsatt socker ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar.
De som äter söta flingor och/eller dricker söta drycker till frukost löper ökad risk för att drabbas av hjärt-/kärlsjukdomar. Detta enligt en färsk studie som publicerats i den medicinska tidsskriften JAMA.

Olivolja sämre än smör på kort sikt
Kortsiktigt ger olivolja en högre blodfettshöjning än smör. Smör är dock fortsatt sämre på lång sikt. Detta enligt en färsk studie gjord på Lunds universitet.

» Fler nyheter

OBS: Innehållet på matdagboken.se ersätter inte professionell medicinsk konsultation. Kontakta alltid din läkare i första hand!
Copyright © Matdagboken 2010 | Webbdesign av Nordblom Media
 
Annonser: