Användarnamn
Lösenord
Spara inloggning
START   MIN SIDA   BLOGGAR   ARTIKLAR   FORUM   RECEPT   INFO
» Meny
» Senast inloggade
» Mest aktiva
» Senaste från forumet
Fett får oss att vilja äta mer
2009-09-15 11:53:16
Anledningen till att en god hamburgare, eller något annat onyttigt, får oss att vilja ha mer beror på att fett sätter hjärnans aptitreglerande center ur balans.

Det faktum att fet mat får oss att vilja ha mer bekräftar en nyligen genomförd studie som publicerades i tidningen ”The Journal of Clinical Investigation” . De amerikanska forskarna som ligger bakom studien hävdar att det är just fettet i maten som slår ut hjärnans aptitreglerande centrum. Hjärnan skickar istället ut signaler till våra celler som får oss att vilja äta mer, säger forskarna.

I kroppen finns det normalt ett inbyggt försvar som hindrar oss från att äta för mycket, men det är just detta förvar som kan slås ut av fettet. Det är framförallt den mättade fettsyran palmitinsyra, som visat sig ha den påtalade effekten. Palmitinsyra finns bl.a. i smör, ost, mjölk, grädde och kött.

Studieresultatet påvisar även att effekten kan hålla i sig i flera dagar, vilket kan förklara varför man är hungrigare på ex måndagen när man ätit onyttigt i helgen.

Källa: Netdoktor.se 090915
» Intressant
Online just nu:  68
Medlemmar:  21 500
Inloggningar idag:  1 125
Blogginlägg idag:  71

Inskrivna måltider:
545 471

Antal livsmedel:
36 792

Peppningar:
25 157
» Nyheter
Stillasittande kan leda till hjärtinfarkt.
Att ha en stillasittande livsstil kan leda till hjärtinfarkt. Detta visar en ny nyligen genomförd studie från Örebro universitet.

Misslyckande kan betyda framgång.
Har du ofta misslyckats med att nå ditt mål? Lugn, flera misslyckanden kan vara hemligheten med att till slut lyckas enligt en ny studie från London.

För lite sömn ger bukfetma.
Destu mindre sömn ju större midjemått, visar en nyligen genomförd studie.

Tillsatt socker ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar.
De som äter söta flingor och/eller dricker söta drycker till frukost löper ökad risk för att drabbas av hjärt-/kärlsjukdomar. Detta enligt en färsk studie som publicerats i den medicinska tidsskriften JAMA.

Olivolja sämre än smör på kort sikt
Kortsiktigt ger olivolja en högre blodfettshöjning än smör. Smör är dock fortsatt sämre på lång sikt. Detta enligt en färsk studie gjord på Lunds universitet.

» Fler nyheter

OBS: Innehållet på matdagboken.se ersätter inte professionell medicinsk konsultation. Kontakta alltid din läkare i första hand!
Copyright © Matdagboken 2010 | Webbdesign av Nordblom Media
 
Annonser: