Ann-Sofi gick ner 8 kg med äggfasta och Matdagbok

Ann-Sofi 54 år:

Då 75 kg – Nu 67 kg. Ann-Sofi gick ner 8 kg på 1.5 månad med äggfasta och Matdagboken.se
"Nu var det nya tag i alla fall och då behövs massor med stöd och peppning. Så det var perfekt för mig att anmäla mig till Matdagboken och Biggest Looser-utmaningen i forumet. För att få en extra kickstart testade jag äggfasta. Det var en prövning, kände att det fanns risk att jag aldrig skulle vilja äta ägg mer men det gick bra."

FÖRE: BÖRJAN SEPTEMBER 2016 EFTER: MITTEN AV OKTOBER 2016

Tog tag i vikten efter sommaren
Efter sommaren så tänkte jag att nu MÅSTE jag ta tag i vikten på allvar. Semestrar är alltid svårt, jag rör mig mycket men äter på ett annat sätt. Detta i kombination med att min ämnesomsättning är av det låga slaget...Inte bra. Dessutom var jag skadad av och till under våren och kunde inte träna som jag ville och behöver. Om jag tränar mycket så äter jag bättre, kan jag inte träna som jag vill då äter jag sämre saker. Jag vet, dålig kombination men så har det blivit.

Nu var det nya tag i alla fall och då behövs massor med stöd och peppning. Så det var perfekt för mig att anmäla mig till Matdagboken och Biggest Looser-utmaningen i forumet. Dessutom har jag och några kompisar en sluten grupp på Facebook där vi satt viktmål.

Fick hjälp av vågen, måttbandet och matdagboken
Vågen...den är en tuff motståndare och kan lätt skapa oro. Men för att ha koll så är den en hjälp. Vågen, måttbandet och att skriva matdagbok. För mig är det i alla fall jättebra. Att ställa sig på vågen efter sommaren...HJÄLP!75 kg!!! Hur gick det till? Här var det hårda tag och nolltolerans som behövdes. Jag brukar svara bra på och må bra av LCHF. Är känslig för gluten, vete och råg och blir lätt svullen av socker. Så bort med det.Träningen då? Jag tränar nog ganska mycket. Det innebär jympapass och annan gruppträning på F&S (jag är ledare där), styrketräning, löpning och promenader.

Fick en kickstart av äggfasta
För att få en extra kickstart testade jag äggfasta (Läs mer om äggfasta här >>). Det var en prövning, kände att det fanns risk att jag aldrig skulle vilja äta ägg mer men det gick bra. Körde ägg fem dagar, strikt lchf fyra dagar och sedan tre dagar med ägg. Blev en egen variant där. Men det hände saker i kroppen och effekten hängde i. Jag hade gått ner 2 kg när jag började med äggfastan men "tappade" ganska snabbt 2,5 kg till och sedan ytterligare.

Känns i hela kroppen och det är ännu lättare att träna. Massor med positiva ringar på vattnet. Plockar fram de där speciella jeansen som jag vet passar när jag mår som bäst i kroppen. Kul!!!

Jag har en liten bit kvar till målvikten, men jag är snart där. Framgångsfaktorer: Mat- och träningsdagbok, våg och måttband, pepp från andra, tydlig målbild, lista med allt som är positivt med att landa där man vill.

Mina 3 bästa tips
1. Ha koll på vad du äter. För mig är det jätteviktigt. Matdagboken är en bra hjälp, där finns recept, tips och pepp förutom att man har koll på intag och träning.

2. Fysisk aktivitet. Hitta träningsformer som du gillar. Härligt med en kropp som funkar och orkar mer. Dessutom är det en mental boost.

3. Målbild. Ett tydligt mål och delmål på vägen. Lista alla fördelar, fokus på det positiva. Bakslag kommer, tänk då på alla gånger det gått bra och ta nya tag.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ansvarsfriskrivning: De uppnådda resultaten är inte enbart tack vare Matdagboken. Viktminskning är individuellt och det krävs engagemang och uthållighet för att lyckas. Vi hjälper dig gärna men du behöver göra en del av jobbet själv. Varmt välkommen!

VILL DU OCKSÅ LYCKAS? BLI MEDLEM IDAG!