Artiklar

Senaste artiklarna

Sida: 1 |  2 |  3 |  4    av 4

Ät mat från medelhavet - lev längre!

2010-12-22 12:42:02
Kan du tänka dig äta mer av den goda mat som finns exempelvis på Kreta? Bra! Medelhavskost förlänger ditt liv och minskar risken för flera sjukdomar såsom alzheimers och demens, men framförallt förhindrar denna typ av kost hjärt- kärlsjukdomar.

Blåbär - Ett hälsobär!

2010-12-22 12:17:33
Blåbär är så fulla av antioxidanter, vitaminer och mineraler att det lilla bäret tillskrivs närmast sagolika egenskaper.

Högt proteinintag hjälpte bantare att hålla vikten

2010-12-14 21:07:32
En ny större studie visar att en kost med ett högt intag av protein och att äta kolhydrater med lägre GI, är det bästa sättet att gå ner i vikt på.

Jojobantning ger matsug

2010-12-14 21:06:51
Att gå upp och ner i vikt under korta perioder kan påverka och förändra dina gener och ditt ätbeteende visar ny studie.

Misslyckande kan betyda framgång.

2010-12-14 21:05:50
Har du ofta misslyckats med att nå ditt mål? Lugn, flera misslyckanden kan vara hemligheten med att till slut lyckas enligt en ny studie från London.

Nyttig mat är nyttig visar studie.

2010-12-14 21:04:56
Hur nyttig är egentligen nyttig mat? Den frågan har nu fått ett svar tack vare Lunds Universitet och deras studie hur mat påverkar minne, kolesterolhalt och risken för att få ex diabetes eller hjärt-kärlsjukdomar.

Stillasittande kan leda till hjärtinfarkt.

2010-12-14 21:04:02
Att ha en stillasittande livsstil kan leda till hjärtinfarkt. Detta visar en ny nyligen genomförd studie från Örebro universitet.

För lite sömn ger bukfetma.

2010-12-14 21:03:14
Desto mindre sömn ju större midjemått, visar en nyligen genomförd studie.

Tillsatt socker ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar.

2010-12-14 21:02:34
De som äter söta flingor och/eller dricker söta drycker till frukost löper ökad risk för att drabbas av hjärt-/kärlsjukdomar. Detta enligt en färsk studie som publicerats i den medicinska tidsskriften JAMA.

Olivolja sämre än smör på kort sikt

2010-12-14 21:01:39
Kortsiktigt ger olivolja en högre blodfettshöjning än smör. Smör är dock fortsatt sämre på lång sikt. Detta enligt en färsk studie gjord på Lunds universitet.

Fettrik diet ger sämre humör

2010-12-14 21:00:54
De personer som bantar med en fettsnål diet har ett bättre humör än de som bantar genom att utesluta kolhydrater. Viktnedgången blir dock densamma, visar en nyligen genomförd australiensisk studie.

Fett får oss att vilja äta mer

2010-12-14 21:00:07
Anledningen till att en god hamburgare, eller något annat onyttigt, får oss att vilja ha mer beror på att fett sätter hjärnans aptitreglerande center ur balans.

80 % mindre sjukdomsrisk med bra livsstil

2010-12-14 20:59:21
Att ha en sund livsstil minskar risken för allvarliga sjukdomar med upp till 80 % enligt en nyligen genomförd tysk stor studie.

Yoga mot övervikt

2010-12-14 20:58:17
Även yoga kan hjälpa människor att nå sin idealvikt. Det hävdar forskare vid ansedda Fred Hutchinson Cancer Reasearch center i Seattle.

Kolhydrater inte avgörande för bra för viktminskning

2010-12-14 20:56:49
En ny Kanadensisk studie visar att äta lite kolhydrater inte behöver vara den avgörande faktorn vid viktminskning.

Spenat bra för viktnedgång

2010-12-14 20:55:52
Spenat kan vara nyckeln till viktnedgång enligt forskare i Lund. Det har framställts ett ”mättnadspiller” ur vanlig spenat. En nyligen genomförd pilotstudie visar på att det fungerar.

Varannan svensk oroar sig för maten

2010-12-14 20:54:47
En nyligen genomförd analys av företaget Yougovs, visar att mer än varannan svensk oroar sig för vad de stoppar i sig. Mest ökar oron för tillsatser i maten.

Redan överviktiga Stockholmare ej prioriterade

2010-12-14 20:51:56
Stockholms läns landsting misslyckas kraftigt med målet att halvera fetman i länet fram till 2013. Detta bl.a. p.g.a. att hälsoarbetet fokuseras på förebyggande insatser, istället för att ta hand om de redan överviktiga.

Rekordstor studie: Livet förkortas vid ökande vikt

2010-12-14 20:50:44
En nyligen genomförd rekordstor studie bekräftar flera tidigare studiers resultat, nämligen att ökad vikt minskar livslängden. Rökning är dock fortfarande den största hälsofaran enligt studien som genomfördes på universitetet i Oxford, Storbritannien.

Fetmarelaterade dödfall ökar

2010-12-14 20:49:58
Fetmaepidemin i England skördar fler dödsoffer enligt nya siffror. Antalet dödsfall ökade med hela 35% i England och Wales under åren 2003-2007.