Artiklar

Mellanmål – Bara onödiga kalorier eller?

Skribent: Johan Tenfalk, Grundare Matdagboken.se
Är det verkligen nödvändigt med mellanmål eller kan det tom förstöra din viktnedgång?

Mellanmål kan förstöra din viktnedgång
Många hävdar fortfarande att mellanmål är nödvändigt i en hälsosam kost eller för en lyckad viktminskning. Så kan det vara för vissa men det stämmer långt ifrån för alla, faktum är att det kan förstöra din viktnedgång om du äter flera mellanmål om dagarna. Varför? Jo du får enkelt i dig för mycket mat. Du får lätt i dig mellan 300-700 kcal extra fördelat på två eller tre mellanmål. Dessa kalorier kan vara avgörande om huruvida du går ner i vikt eller inte.

Mellanmål nödvändigt för att hålla blodsockret uppe
Ja, det stämmer för de som äter en kolhydratbaserad kost. Nu är det dock fler och fler som väljer bort en hel del kolhydrater vilket gör att vi inte längre behöver äta mellanmål på det sättet som vi gjorde förr. Livsmedelsverket skrotade rekommendationen om att äta mellanmål redan 2013. Det fanns för lite forskning hette det då.

Periodisk fasta allt populärare
I takt med att fler och fler använder periodisk fasta som viktminskningsmetod, eller som komplement till lågkolhydratkost, förvinner mellanmålet naturligt. Ta t.ex 5:2 metoden där kvinnor bara ska äta 500 kcal per dag två dagar i veckan män max 600 kcal två dagar i veckan. Här finn det inte plats för några mellanmål inte. Likaså 16:8 metoden, där man oftast helt enkelt hoppar över frukosten och även låter bli att äta efter kl 20.00 på kvällen.

Mellanmål ökar risken för småätande
Det är just småätandet många har problem med, man går och stoppar i sig både det ena och det andra under dagen för att man kanske känner sig lite trött. Mellanmålet kan då bli ett rättfärdigande för att småäta, man lurar sig själv helt enkelt. Det är också lätt att det inte blir någon hälsosam mat man får i sig under dessa ofta oplanerade mellanmålen. Man tappar lätt kontrollen på hur mycket man faktiskt får i sig under en dag.

Mellanmål bra efter träning
Mellanmål kan vara väldigt bra de dagar du tränar och inte har möjlighet att äta lunch eller middag direkt efter träningen. Ät då gärna ett mellanmål direkt efter träning så återhämtar du dig snabbare. Detta är extra viktigt om du försöker bygga muskler!

Ät mellanmål om du blir sötsugen
Ett mellanmål kan vara räddaren i nöden om du är sötsugen och håller på att falla för en frestelse. Kanske är det fredagsfika på jobb, då kan det vara all idé att ha ett nyttigt mellanmål tillhands. För visst är ett äpple med lite keso nyttigare än en vaniljmunk eller ett stort flottigt wienerbröd?